۰

نگران فشار خون نباش !

لبو چیست؟

لبو به عنوان یکی از سالم‌ترین سبزیجات طرفداران خود را دارد. لبو در واقع ریشه اصلی گیاه چغندر است که طبخ شده و یکی از انواع مختلف چغندر است که بیشتر آنها به خاطر ریشه خوراکی‌شان پرورش داده می‌شود. لبو گذشته از این‌که خوراکی دلپذیری است، یک داروی گیاهی و رنگ خوراکی نیز هست.

دقیقا از زمان قرون وسطی لبو نه تنها یک خوراکی، بلکه دوای درمان بیماری‌های مختلف بوده‌است.

 

 

آیا لبو برای شما خوب است؟

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام دیگر لبو، شلغم خونین است. میزان سدیم و چربی لبو کم است که نشان می‌دهد چرا لبو خوراکی خوبی است. هم‌چنین لبو منبع خوبی برای فولات است و از این رو برای بهبود سلامت روانی و هیجانی مناسب است.

لبو سرشار از مواد مغذی دیگر مانند آهن، منگنز، مس، پتاسیم، و منیزیم است – که همه آنها خواص خود را دارند. حتی چغندر خام نیز خواص بی‌نظیری دارد که یکی از آنها پیشگیری از سرطان است.

نه فقط ریشه‌ی چغندر، بلکه برگ آن نیز چیزهایی برای ارائه دارد. برگ چغندر سرشار از فیبر و پروتئین است و نیز حاوی ویتامین K (خاصیت انعقاد خون) و کلسیم (برای تقویت استخوان و دندان) است.

آب چغندر نیز می‌تواند سالم و مفید باشد. فقط ۲۰۰ میلی‌لیتر آب چغندر در روز شما را از تمام خواص آن بهره‌مند می‌کند.

هرچند آب چغندر منبع غنی‌تری برای بتالین است، اما چغندر پخته یا همان لبو فیبر بیش‌تری دارد. بنابراین ممکن است از خودتان بپرسید فایده‌ی آب چغندر چیست؟ نکته این‌جا است : آب چغندر حاوی تمام مواد مغذی است که شاید در فرآیند پخت لبو از بین برود. هم‌چنین گوارش آب چغندر آسان‌تر است.

 

حال به بررسی خواص لبو می پردازیم ! با ما همراه باشید ...

 

فشار خون را پایین می‌آورد

 

من مطمئن نیستم که خورشید هر ۲۴ ساعت یک بار بالا می‌آید، اما فشار خون ما قطعا بالا می‌رود، حداقل در بیشتر افراد این‌گونه است، به‌ویژه با شغلی که نیازمند تلاش بسیار زیاد است. پس چه باید کرد؟ ساده است، لبو بخورید.

آیا می‌خواهید رابطه‌ی بین لبو و فشار خون را بدانید؟ طی پژوهشی که در دانشگاه کوئین مری در لندن انجام شد، مشاهده شد لبو فشار خون را در عرض ۴ هفته پایین می‌آورد. بر اساس گفته‌ی متخصصان علت‌اش وجود نیترات است که بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل می‌کند. و در این فرآیند عروق خونی باز می‌شود.

هم‌چنین مصرف مرتب لبو می‌تواند این اثرات خوب را ماندگار کند. بنابراین اگر تا به حال نمی‌دانستید عصرها هنگام تماشای سریال تلویزیونی مورد علاقه‌تان چه چیزی را به عنوان تنقلات مصرف کنید، اکنون می‌دانید. مصرف ۲۵۰ میلی‌لیتر آب لبو در روز خیلی موثرتر از بیشتر داروهای ضد فشار خون است. اما حتما قبل از آن با پزشک‌تان مشورت کنید.

پژوهش دیگری که در دانشگاه نیوکاسل لندن انجام شد یافته‌های مشابهی داشت – نیترات غیرارگانیک و مکمل آب لبو به کاهش فشار خون کمک می‌کند. این می‌تواند برای کسانی که در معرض بیماری قلبی عروقی هستند مفید باشد.

 

برای قلب خوب است

 

نیترات موجود در لبو فشار خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

بر اساس یک پژوهش فقط یک هفته مصرف مرتب آب لبو می‌تواند ثبات فشار خون را در افراد سالمندی که در معرض خطر نارسایی قلبی هستند، بهبود ببخشد.

پژوهش دیگری در امریکا حاکی از آن است که مصرف آب لبو از آنفارکتوس میوکارد (یا همان سکته‌ی قلبی در اثر انسداد خون در یکی از بافت‌های قلب) پیشگیری می‌کند.

 

 

به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

 

ممکن است عصاره‌ی لبو این قابلیت را داشته‌باشد که از سرطان سینه و پروستات پیشگیری کند. شاید بتوان این خاصیت را به وجود بتانین (نوعی بتالین) در لبو نسبت داد.

در پژوهش دیگری که در دانشگاه هاروارد واشنگتن انجام شد، محققان مشاهده کردند مصرف لبو از سرطان ریه و پوست پیشگیری می‌کند.

آب لبو وقتی هم‌زمان با عصاره‌ی هویج مصرف شود به درمان سرطان خون کمک می‌کند. پژوهش‌های زیادی خواص ضدسرطانی لبو را تایید کرده‌است.

 

برای کبد مفید است

 

وجود کلسیم، بتائین، ویتامین‌های B، آهن، و آنتی اکسیدان لبو را به یکی از بهترین خوراکی‌ها برای کبد تبدیل کرده‌است. هم‌چنین لبو صفرا را رقیق کرده و باعث می‌شود به راحتی در کبد و روده‌ی کوچک جریان داشته‌باشد و این به بهبود سلامت کبد کمک می‌کند.

بتائین موجود در لبو به کبد کمک می‌کند سموم را از بین ببرد. فیبر سمومی را که از کبد دفع شده‌است پاکسازی می‌کند و اطمینان می‌دهد این سموم دوباره وارد بدن نمی‌شود.

به علاوه لبو حاوی روی و مس است که هر دو می‌توانند از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کنند.

 

سطح انرژی را بالا می‌برد

 

پژوهش‌ها نشان داده‌است لبو باعث می‌شود مصرف انرژی در عضلات بهینه شود و به این طریق استقامت را بالا می‌برد. یکی از این پژوهش‌ها شامل ۱۰ مرد ۱۹ تا ۳۸ ساله بود که روی دوچرخه‌های ثابت رکاب می‌زدند. مصرف حدود نیم لیتر آب لبو آنها را قادر می‌ساخت بدون این‌که خسته شوند ۱۶ درصد بیش‌تر رکاب بزنند.

و یک بار دیگر نیترات شایسته‌ی تحسین است. دانشمندان باور دارند نیترات موجود در لبو به بهبود جریان خون، نشانه‌گذاری یاخته، و هورمون‌ها کمک می‌کند که همه‌ی این‌ها در افزایش سطح انرژی نقش دارد.

هم‌چنین مشاهده شده‌است لبو مصرف آدنوزین تری‌فسفات را در عضلات کاهش می‌دهد که منبع اصلی انرژی در بدن است. این ویژگی سبب ذخیره شدن انرژی می‌شود و کمک می‌کند فرد مدت طولانی‌تری فعال بماند.

 

منبع سرشار از فولات و بتالین است

 

وجود سخاوتمندانه‌ی فولات، فیبر، و بتالین در لبو آن را در گروه خوراکی‌های ضدالتهاب قرار داده‌است.

بر اساس پژوهشی که در ایران انجام شده‌است لبو، به ویژه آب لبو در درمان التهاب موثر است. پژوهش دیگری در مصر نشان داده‌است عصاره‌ی لبو می‌تواند التهاب کلیه‌ها را بهبود ببخشد.

 

 

سلامت مغز را بهبود می‌بخشد

 

گفته می‌شود لبو به واسطه‌ی اکسیژن‌رسانی به قشر حرکتی اولیه، یعنی آن بخش از مغز که معمولا در مراحل اولیه‌ی زوال عقل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، انعطاف‌پذیری مغز را بالا می‌برد.

در پژوهشی دیگر، وقتی به سالمندانی که فشار خون بالا داشتند (علاوه بر ورزش) آب لبو داده شد، اتصالات مغزی‌شان به افراد جوان‌تر شباهت پیدا کرد.

همان‌طور که قبلا گفته شد نیترات موجود در لبو در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. اکسید نیتریک سلول‌های مغزی را قادر می‌سازد با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند، و به این طریق سلامت مغز را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین نیترات جریان خون به مغز را بهبود می‌بخشد.

به علاوه مشاهده شده‌است آب لبو از آلزایمر پیشگیری می‌کند. بر اساس پژوهش‌های قطعی کسانی که آب لبو می‌نوشند مغزی سالم‌تر و عملکرد شناختی بهتری دارند.

 

قند خون را تنظیم می‌کند

 

این بیش‌تر درباره‌ی چغندر قند صدق می‌کند. بر اساس پژوهشی که در ایسلند انجام شده‌است فیبر موجود در چغندر قند می‌تواند هیپرگلیسمی (به معنی افزایش قند خون، م.) را کاهش دهد.

و بر اساس پژوهشی دیگر مصرف آب لبو مانع از افزایش قند خون بعد از نهار یا شام می‌شود.

 

کلسترول بد را کاهش می‌دهد

 

در یک پژوهش حیوانی، در موش‌هایی که با عصاره‌ی لبو تغذیه شده بودند در میزان کلی کلسترول کاهش، و در میزان کلسترول بد افزایش مشاهده شد. هرچند در این زمینه به پژوهش بیش‌تری نیاز است، اما این محققان عقیده دارند فیبر محلول در لبو می‌تواند این خواص مفید را داشته‌باشد.

هم‌چنین لبو یکی از معدود خوراکی‌هایی است که کالری کمی دارد و کلسترول ندارد.

 

برای زنان باردار مفید است

 

یک پژوهش روی احتمال مفید بودن لبو برای زنان باردار، به‌ویژه به علت وجود نیترات در آن، متمرکز بود. البته هنوز پژوهش بیش‌تری لازم است.

هم‌چنین لبو سرشار از فولیک اسید است. این دلیل بسیار خوبی است که مادران باردار آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند. فولیک اسید به پیشگیری از نارسایی‌های لوله‌ی عصبی در نوزاد کمک می‌کند.

 

به درمان کم‌خونی کمک می‌کند

 

ما می‌دانیم کمبود آهن سبب کم‌خونی می‌شود. مشاهده شده‌است لبو سرشار از آهن است و جذب آهن از لبو بهتر از سبزیجات دیگر صورت می‌گیرد.

بر اساس گزارشی از سوی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، برگ چغندر نیز سرشار از آهن است و می‌تواند برای مبارزه با کم‌خونی مفید باشد. هم‌چنین گفته می‌شود فولات موجود در لبو نیز برای کم‌خونی مفید است.

و ده ها خواص دیگر که نمیتوان در این مقاله گنجاند ...

 

 

استفاده از پودر لبو توصیه میشود یا خیر ؟

 

پودر لبو یک مکمل غذایی است که شما میتوانید به جای لبوی تازه از آن استفاده نمایید. تنها یک قاشق غذا خوری ( حدود 3 گرم) پودر لبو از نظر غدایی معادل حدود 90 گرم لبو تازه است. لبو منبعی غنی از ویتامین K اسید فولیک، فیبر و پروتعین است که برای سیستم ایمنی بدن. تقویت گردش خون، افزایش تولید گلبول های قرمز، وسلامت پوست و مو مفید است.

 

نحوه مصرف 

 

یک قاشق چای خوری پودر لبو را در 250 میلی لیتر آب حل کرده و میل نمایید . همچنین میتوانید از پودر لبو در تهیه انواع اسموتی ، نوشیدنی ، ماست ، دسر ، کیک و ... استفاده نمایید.

 

 

سخن پایانی

 

برای نگه‌داری از چغندر به مدت طولانی و حفظ خواص لبو، قبل از منجمد کردن آن، حتما لبو را درسته بپزید و سر و ته آن را جدا نکنید. چراکه این کار باعث از بین رفتن رنگ قرمز آن در هنگام پخت می‌شود. پختن آن به این ‌صورت است که لبو را درسته در آب جوش قرار دهید به‌ طوری که کامل در آب قرار گیرد. به مدت ۵۰ دقیقه حرارت دهید و بعد از این ‌که کاملا پخته شد آن را در کیسه فریزر یا سلفون بپیچید و در فریزر قرار دهید. اگر لبو به این‌ صورت نگه‌داری شود، تا سه ماه خواص خود را حفظ خواهد کرد. اگر در یخچال نگه‌داری شود، این مدت زمان به ۱۰ روز تقلیل می‌یابد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید