۰

آشنایی با خواص شیر پسته

محصولات متعددی با شیر تهیه می شوند که شاید بتوان گفت مهم ترین آنها شیر پسته باشد. نه تنها شیر یکی از مقوی ترین غذا ها به شمار می رود که استفاده از آن خواص بی نظیری دارد، بلکه پسته نیز سرشار از مواد با ارزش است و از همین رو در زمره سوپر غذا ها دسته بندی می شود. 

با توجه به این که میوه های خشکباری, منابع مهم غنی از پروتئین و چربی هستند و امروزه به عنوان منابع اصلی روغن های گیاهی و خوراکی به حساب می آیند, می توان گفت پسته به عنوان محصول تجاری و ارزشمند در این گروه از مواد غذایی قرار گرفته و سرشار از مواد معدنی, پروتئین و ویتامین ها است.

طی سال های اخیر نیز تولید محصولاتی هم چون کره ی پسته و حلوای پسته مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از فرآورده های پروتئینی پسته, تولید عصاره ی شیر مانندی است که در خصوص برخی دانه های دیگر مانند فندق, بادام و کنجد در دنیا و هم چنین ایران متداول شده است که در اصطلاح به آن شیر گیاهی می گویند. چربی شیر پسته (در صورت استفاده از دانه ی کامل) به دلیل این که بیشتر آن را اسیدهای چرب غیر اشباع تشکیل می دهد و فاقد کلسترول است, در گروه چربی های مفید قرار دارد. با توجه به خواص غذایی بالای شیر پسته, جهت شناساندن این محصول و بهبود کیفیت آن بر اساس ذائقه ی مصرف کنندگان ایرانی, تهیه این محصول در یک طرح تحقیقاتی در موسسه ی تحقیقات پسته ی کشور در رفسنجان به اجرا در آمده است.

 

 

شیر پسته دارای ویژگی های برجسته و درخور توجهی است.
کربوهیدرات های شیر پسته در مقایسه با شیر گاو فاقد قند لاکتوز است, بنابراین مشکل جذب لاکتوز در بدن انسان رفع خواهد شد. از دیگر نکات حائز اهمیت در این نوع شیر, طعم پسته ای آن است که بر خلاف سایر طعم های گیاهی, مطلوب بوده و از این لحاظ بر سایر طعم های مشابه مانند شیر سویا برتری دارد.
شیر پسته حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A, پتاسیم, سدیم, آسکوربیک اسید, آهن و درصد بالایی پروتئین است که استفاده از آن در رژیم غذایی روشی مناسب برای حفاظت در مقابل بیماری های قلبی, پوکی استخوان, تقویت سیستم ایمنی بدن, سلامت چشم, کاهش کلسترول, جلوگیری از سرطان و آلزایمر و سنگ کلیه است.

لازم به ذکر است که مصرف تقریبا ۲۸ گرم مغز پسته می تواند بیش از ۱۰ درصد نیاز روزانه ی بدن انسان را به کالری, فیبر غذایی, ویتامین B6, تیامین, فسفر, منیزیم و مس تامین کند.

 

خواص شیرپسته برای سلامتی

 

1. افزایش نیرو

یکی از مهم ترین خواصی که مصرف شیر پسته برای شما به ارمغان می آورد، افزایش نیرو و انرژی می باشد. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، این نوشیدنی سرشار از خواص بی نظیر می باشد که از میان مهم ترین آنها می توان به کلسیم، فسفر، آهن، ویتامین E و اسید های چرب مفید اشاره کرد. تمام این مواد باعث می شوند تا شما سطح بالایی از انرژی را احساس کنید. به همین دلیل است که به ورزشکاران توصیه می شود قبل از فعالیت های خود از این نوشیدنی استفاده کنند.

 

2. مبارزه با کم خونی

کم خونی یکی از رایج ترین مشکلات می باشد به طوری که جالب است بدانید بیش از ۲۵ درصد جمعیت مردم جهان از آن رنج می برند. یکی از مهم ترین عناصری که می تواند به مبارزه با کم خونی کمک کند، آهن می باشد. در این نوشیدنی سطح بالایی از آهن وجود دارد و به همین دلیل توصیه می شود از آن استفاده کنید. آهن در بدن نقش های مختلفی دارد که یکی از اصلی ترین آنها ساخت سلول های قرمز بدن می باشد. این سلول ها وظیفه دارند اکسیژن و مواد غذایی را به اندام های مختلف بدن منتقل کنند. هر چه تعداد این سلول ها بیشتر باشد، گردش خون بهبود پیدا می کند.

 

3. منبع غنی پروتئین

شیر پسته به دلیل مقادیر بالای پروتئین که دارد به عنوان یکی از بهترین منابع طبیعی پروتئین گیاهی برای گیاهخواران، خام گیاهخواران و افراد وگن شناخته می شود.

 

 

4. دیابت و قند خون

شیر پسته شاخص گلیسمی پایینی دارد که به کاهش سطح قند خون ناشتا کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

 

5. کلسترول خون و قلب

شیر پسته حاوی چربی سالم و آنتی اکسیدان هاست که به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

 

6. فشار خون

مقادیر بالای پتاسیم موجود در پسته به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

 

 

7. سلیاک

شیر پسته گلوتن ندارد به همین دلیل یکی از بهترین منابع غذایی برای افراد مبتلا به سلیاک و افرادی است که به گلوتن حساسیت دارند.

 

8. پیشگیری از آرتروز

شیر پسته دارای خواص ضد التهاب طبیعی است که خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آرتروز را کاهش می دهد.

 

9. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین E موجود در شیر پسته به بهبود خاصیت الاستیسیته ی پوست کمک کرده و با کاهش چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

 

 

10. درمان ریزش مو

مقادیر بالای ویتامین های B موجود در شیر پسته به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و ریزش مو را درمان می کند.

 

11. پیشگیری از پوکی استخوان

تمام عناصری که در این نوشیدنی یافت می شوند، مانند آهن، کلسیم و فسفر در تقویت سلامت استخوان ها نقش دارند. این عناصر باعث می شوند که استخوان های شما استحکام بیشتری داشته باشد. در زمان کهنسالی، بدن برای این که بتواند عناصر مورد نیاز خود را تامین کند، از مقادیر ذخیره شده در استخوان ها استفاده می کند که این موضوع باعث پوکی استخوان می شود. جالب است بدانید که از هر ۱۰ نفر، ۳ نفر به این بیماری مبتلا می شوند. استفاده از شیر پسته می تواند شما را در مقابل پوکی استخوان در امان نگه دارد.

 

12. افزایش قدرت جنسی

نوشیدن یک لیوان شیر پسته قبل از رابطه جنسی می تواند یک انتخاب هوشمندان باشد. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، این نوشیدنی می تواند سطح بالایی از انرژی را برای شما فراهم کند. علاوه بر این، به دلیل حجم بالای آهن موجود در آن، گردش خون در بدن بهبود پیدا می کند که این موضوع می تواند ترشح هورمون های جنسی مانند تستوسترون را افزایش بدهد.

 

 

عوارض و مضرات شیر پسته

اگر به پسته حساسیت دارید، شیر پسته هم می تواند باعث ایجاد حساسیت و واکنش های آلرژیک در شما شود.

 

 

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید