۰

انبه و خواص بی نظیر

با فواید انبه آشنا شو

هنگام خوردن انبه شیرین و خوشمزه در هرفصل، شاید به خواص آن برای سیستم ایمنی فکر نکرده اید. 

 

انبه پادشاه میوه ها است. بجز طعم شیرین و لذیذ بودن، انبه سرشار از ویتامین، املاح و آنتی اکسیدان است که سلامت شما را تضمین می کند.

انبه به خانواده پسته، گانداریا، مومبین و بادام هندی تعلق دارد. منشا این میوه به ۴۰۰۰سال پیش و به آسیای جنوبی مخصوصا برمه و هند شرقی برمی گردد. درخیلی از داستان های اسطوره ای هند، به این میوه اشاره شده است و گفته می شود بودا مقدس هم اغلب در جنگل انبه مدیتیشن انجام می داده است. کشت انبه از مالزی، آسیای شرقی آغاز و سپس به آفریقای شرقی گسترش یافت و در نهایت حدودا سال ۱۸۸۰ به کالیفرنیا معرفی شد. کاشفان پرتغالی انبه را به آفریقا و اروپا معرفی کردند، و قرن ۱۹کشت انبه در هاوایی و فلوریدا آغاز گردید.

دهه های زیادی است که از انبه برای تسکین معده استفاده می شود. همانند پاپایا، حاوی آنزیم های خاصی است که در آرام کردن معده موثر است. 

 

 

انبه سرشار از فیبر است، بنابرین اگر حداقل روزی یک انبه بخورید، از خطر ابتلا به یبوست، بواسیر و علایم کولون اسپاستیک در امان خواهید ماند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مقالات جامع علوم غذایی، فیبر تاثیر مثبتی بر ازبین بردن بیماری های برگشت ناپذیری مانند سرطان و بیماری های قلبی دارد. بنابرین هم اکنون دلایل محکم تری برای قرار دادن این میوه در رژیم غذایی خود دارید.

با تحرک بیشتر، پتاسیم بیشتری هم از دست می دهید، بنابرین انبه با دارا بودن پتاسیم بالا یکی از راه های مناسب برای جبران پتاسیم از دست رفته است.

 

ارزش غذایی

یک فنجان (حدود 225 گرم) انبه حاوی مواد زیر است:


• 105 کالری
• 76 درصد ویتامین C (آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده سیستم ایمنی)
• 25 درصد ویتامین A (آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده بینایی)
• 11 درصد ویتامین B6 به اضافه سایر ویتامین‌های B (کمک به عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری‌های قلبی)
• 9 درصد فیبر سالم پروبیوتیک
• 9 درصد مس (مس یک کوفاکتور برای آنزیم‌های مهم جهت گلبول‌های قرمز خون می‌باشد)
• 7 درصد پتاسیم (برای متوازن کردن مصرف بالای سدیم)
• 4 درصد منیزیم

 

مواد مغذی انبه

 

میزان چربی اشباع شده، کلسترول و سدیم انبه پایین است. این میوه منبع غنی فیبر و ویتامین B6 و همچنین ویتامین A و ویتامین C است. این میوه سرشار از املاحی مانند پتاسیم، منیزیم و مس است و یکی از بهترین منابع رنگدانه هایی مانند کورستین، بتاکاروتن و آستراگالین است.چنین آنتی اکسیدان ها قوی می توانند رادیکالهای آزاد بدن را خنثی کنند. رادیکال های آزاد عامل بیماری های قلبی، پیری زودرس، سرطان و بیماری های تخریبی، می باشد.

 

 

در ادامه با ما همراه باشید تا با فواید بی نظیر انبه اشنا شوید ...

 

تونیک یین (yin tonic)، تونیک انبه است که در طب پزشکی چین استفاده می شود و برای قطع خونریزی، درمان آنمی، یبوست، تهوع، تب، دریا زدگی و ضعف گوارشی بکار می رود.

 

حفظ سلامت عمومی

 

انبه با دارا بودن ویتامین سلامت عمومی را تضمین می کند. منبع غنی پتاسیم و منیزیم است و فشار خون بالا را درمان می کند. همچنین سلنیوم، کلسیم، آهن و فسفر دارد. این میوه سرشار از ریبوفلاوین، ویتامین B6، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، نیاسین، فولات، تیامین و پانتوتنیک اسید است. چنین ترکیباتی از بروز بیماری های ناشی از فقدان ویتامین و املاح جلوگیری می کنند. ویتامین Eموجود در این میوه با تحریک فعالیت هورمون جنسی به ارتقا زندگی جنسی فرد کمک می کند.

 

جلوگیری از سرطان

 

انبه حاوی مقادیر بالایی از فیبر محلولی بنام پکتین است که به کاهش کلسترول خون کمک می کند. پکتین همچنین می تواند از بروز سرطان پروستات جلوگیری کند. اخیرا مطالعات شده در موسسه تحقیقات غذایی نشان می دهد که مکمل پکتین با گالکتین ۳ (نوعی پروتئین که نقش مهمی در تمام مراحل سرطان دارد)، ترکیب می شود. براساس تحقیقاتی که در اروپا درخصوص سرطان انجام شده است، میان مصرف انبه و کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط قوی وجود دارد.

مصرف انبه یکی از راحت ترین روش های افزایش وزن است. مصرف ۱۵۰گرم انبه حدود ۸۶واحد کالری دارد که براحتی بدن آن را جذب می کند. علاوه بر این، انبه حاوی نشاسته است که به قند تبدیل می شود و به افزایش وزن کمک می کند. خوردن شیر انبه روند افزایش وزن را تسریع می کند.

از کجا انبه بخرید و چطور نگهداری کنید؟

 

برخی از انواع انبه زرد، نارنجی یا قرمز نمی شوند. اگر تمایل دارید انبه سبز بخرید، برای اطمینان از رسیده بودن میوه بدنبال نشانه های دیگر مانند عطر شیرین باشید. انبه سبز در تایلند، هند و مالزی محبوبیت دارد. در بازار هند،شما می توانید انبه سبز خشک شده پیدا کنید که به پودر انبه تبدیل شده اند و در هند بسیار محبوب اند.

برای انتخاب انبه رسیده، ضربه آرامی بزنید و مطمئن شوید که خیلی سفت نیست. اگر انبه نرسیده خریدید، آن را داخل کیسه کاغذی در محلی گرم قرار دهید تا ظرف دو روز برسند. اگر انبه نرسیده را در دمای اتاق نگهداری کنید، ممکن است حتی یک هفته طول بکشد تا کاملا برسند.

اگر می خواهید انبه خام را فریزری کنید، تنها کافی است مقداری شکر روی تکه های میوه بریزید و با قاشق چوبی هم بزنید تا شکر به خورد انبه برود و سپس داخل ظرفی فاقد هوا قرار دهید و فریزری کنید.

پودر انبه یک مکمل غذایی است که شما میتوانید به جای انبه تازه از آن استفاده نمایید. تنها یک قاشق غذا خوری(حدود ۳ گرم) پودر انبه از نظر ارزش غذایی معادل نصف فنجان (حدود 90گرم) انبه تازه است.یک قاشق چای خوری پودر انبه را در ۲۵۰ میلی لیتر آب حل کرده و میل نمایید.

 

در اینجا دستور تهیه‌ی نوعی اسموتی انبه را برای شما آورده‌ایم که مطمئنا از آن خوش‌تان خواهد آمد. می‌توانید این اسموتی را در زمان‌هایی که عجله دارید، ‌آماده کنید، بدون آنکه از نظر مواد مغذی برای خودتان کم گذاشته باشید! اسموتی انبه صبحانه‌‌ای عالی، سریع و سالم است، خوردنی خوش‌مزه‌ای برای قبل یا بعد از ورزش، یا میان‌وعده‌ی مناسبی برای بعدازظهر ...

 

اسموتی انبه و لیموترش

 

زمان کل: ۲ دقیقه

مناسب برای ۱ نفر

مواد لازم: (سعی کنیداز مواد ارگانیک استفاده کنید)

۱ عدد انبه‌ی پوست‌کنده و بی‌هسته

آب نصف یک لیموترش

یک‌چهارم تا نصف فنجان گشنیز تازه و خردشده

۶۰ تا ۱۲۰ میلی‌لیتر آب‌معدنی

 

روش تهیه:

تمام مواد بالا را تا زمانی که صاف و یکدست شوند، در مخلوط‌کن با هم مخلوط کنید. نوش جان!

 

 

سخن پایانی

 

انبه به‌عنوان میوه، کالری بسیار بالایی دارد، بنابراین هر بار، بیش از یک عدد از آنها را مصرف نکنید. درعوض، آن را به‌عنوان دسر، بعد از وعده‌ی غذایی سالم‌تان میل کنید یا برای صبحانه، آن را با مقداری پروتئین، مانند شیر بز یا شیره‌ی نارگیل مخلوط کنید.

 

 

 

 

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید