۰

خواص موثر چای زعفرانی

با زعفران آشنا شوید!

زعفران گیاهی است بومی اروپا و آسیا که اغلب به صورت خشک شده به عنوان ادویه و دم کرده استفاده می شود. همان طور که همه ی شما خوب می دانید این ادویه خیلی هم گران است. دلیل آن هم این است که حدود 400 هزار کلاله ی گیاه زعفران، تنها یک کیلوگرم از این ادویه را در اختیار ما قرار می دهد.

 

 

ارزش غذایی

 

رشته های زعفران ترکیبات بسیار ارزشمندی شامل آنتوسیانین، آلفاکاروتن، بتاکاروتن، زاکسانتین، ویتامین B و دیگر کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان ها را دارا هستند که باعث کاهش استرس اکسیداتیو و مبارزه با عفونت می شود. یک قاشق غذاخوری زعفران (حدود 2 گرم) حاوی 28 درصد از نیاز روزانه منگنز  و 3 درصد از نیاز روزانه ویتامین C است. وجود منگنز از تولید آنزیم و متابولیسم انرژی حمایت می کند و باعث تقویت استخوان ها و بهبود زخم می شود. حتی کوچکترین کمبودی ممکن است شما را در معرض خطر بیماری های متابولیک، اختلال تحمل گلوکز و مشکلات تولید مثل قرار دهد. همچنین حاوی فیبرهای رژیمی، ویتامین A، ویتامین B6، منیزیم، پتاسیم، فسفر و امگا 3 است. از آنجایی که فقط حاوی 6 کالری است برای هر رژیمی نیز ایده آل به نظر می رسد.


اگر چه زعفران اخیراً به دلیل گران بودن و آگاهی و شناخت مردم از دیگر گیاهان دارویی که علاوه بر این که خواص خوبی دارند و به اندازه ی زعفران هم گران نیستند، محبوبیت قبلی خود را از دست داده اما به هر حال این گیاه دارای خواص درمانی متعددی است که در ادامه برخی از آن ها را ذکر می کنیم.

 

کاهش درد قاعدگی


در سال های گذشته، زعفران به عنوان یک محرک برای تحرک قاعدگی در زنانی که عادت ماهیانه ی منظمی نداشتند، استفاده می شد. دم کرده ی گیاه زعفران هم چنین برای کاهش خون ریزی رحم، تسهیل خونریزی و کاهش درد ناشی از قاعدگی به کار برده می شود.
 

*البته این چای نباید توسط زنان باردار مصرف شود چرا که در تعدادی از تحقیقات دیده شده است که موجب سقط خود به خودی جنین می شود.*

 

 

ضد افسردگی


چای زعفران برای درمان افسردگی نیز استفاده می شود. گزارش شده است که دریافت مقدار زیادی از دم کرده و یا ادویه ی زعفران موجب احساس شادی و خوشحالی می شود.

 

پیشگیری از سرطان


زعفران حاوی کاروتنوئیدها است و بر طبق یافته های علمی، این کاروتنوئیدها ایجاد واکنش های مختلفی در برابر کارسینومای سرطانی، توده های بدخیم سرطانی (سارکوما) و لوکمی در انسان ها می کنند.

 

سلامت قلب


بر طبق مطالعات انجام شده، گزارش شده است که چای زعفران از تجمع کلسترول در رگ ها جلوگیری می کند و به این ترتیب از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

 

تسکین دردهای شکمی


دم کرده ی زعفران برای دردهای متوسط تا شدید شکمی و قسمت فوقانی شکم موثر است. همچنین دردهای غشای روده ی بزرگ را نیز آرام می کند.

 

کاهش فشار خون


دم کرده ی زعفران حاوی موادی است که به آن کروستین می گویند که فشار خون را پایین می آورد. به همین دلیل زعفران به پیشگیری از افزایش فشار خون کمک می کند.

 

خلط آور


دم کرده ی زعفران موجب تحریک استفراغ و سرفه به منظور تسکین درد سینه، گلو و معده می شود.

 

 

فواید دیگر


چای زعفران برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند آسم، سرفه، خشکی پوست، حمله عصبی، گاز معده، سوزش سردل، بی خوابی و انزال زودرس مفید است.
از دیگر فواید زعفران این است که موجب رشد موهای پشت سر به صورت موضعی می شود.

 

 

چگونه چای زعفران تهیه کنیم؟

 

تهیه چای زعفران در خانه بسیار آسان است. این چای یک ترکیب معجزه آسا از سلامت و طعم خوش است. مزایای دارویی باورنکردنی اش آن را به یک دوز کامل سلامت تبدیل می کند. در کنارش عطر و بوی زعفران جذابیت این ترکیب را تشدید می کند.

 

  • 5-4 رشته زعفران را در یک فنجان بریزید.
  • مقداری آب جوش بیاورید و سپس آن را برای یک دقیقه از روی حرارت بردارید.
  • آب گرم را روی رشته ها در فنجان بریزید.
  • اجازه دهید حدود 4 دقیقه چای قبل از نوشیدن خیس بخورد.
  • در صورت تمایل یک قاشق چای خوری عسل برای خوش طعم کردن آن به چای اضافه کنید.
  • در صورت تمایل می توانید شیر، شیر نارگیل یا هل پودر شده هم به چای خود اضافه کنید. چوب دارچین هم می تواند تلخی زعفران را کاهش دهد.

 

 

عوارض جانبی چای زعفران

 

عوارض جانبی این چای معمولا در جهت حساسیت افراد به این ادویه شناخته می شود. اگر به این ادویه حساسیت و آلرژی دارید از نوشیدن این چای خودداری کنید. واکنش های آلرژیک شامل سردرد، تهوع، سرگیجه، اضطراب یا خشکی دهان می شود. با این حال این عوارض جانبی بسیار کمیاب هستند.

تحقیقات نشان می دهند دوزهای 12 تا 20 گرمی می تواند کشنده باشند. علاوه بر آن مصرف زیاد زعفران باعث ایجاد بی حسی، خونریزی و مسمومیت می شود. اگر دچار اختلال دو قطبی، فشار خون پایین و بیماری های قلبی عروقی هستید بهتر است از این ادویه استفاده نکنید زیرا زعفران می تواند علائم شما را بدتر کند.

 

 

سخن پایانی 

 

چای زعفران طعم تلخی دارد و بهتر است آن را با کمی عسل یا استویا خوش طعم کنید. هر روز یک فنجان بنوشید تا مغزتان را سرحال نگه داشته و به طور طبیعی از بدن تان محافظت کند.

 

 

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید