۰

لیموترش و خواص آن

 

با خواص لیمو ترش آشنایی دارید ؟

 

لیمو ترش یکی از خوشمزه ترین و پرکاربردترین چاشنی ها در آشپزخانه است. به جثه کوچک زرد رنگش نگاه نکنید، می توانید کارهای زیادی را به او بسپارید و آن را به جزئی پرکاربرد در خانه تبدیل کنید. یکی از ویژگی های مهم لیمو، تمیز کردن فضای داخلی منزل شماست.

این گیاه در طب سنتی در درمان روماتیسم، نقرس، نفخ، یرقان، چاقی، سرماخوردگی، التهاب، آفتاب سوختگی، مالاریا و خون‌ریزی بینی استفاده می‌شود. همچنین به صورت موضعی در رفع التهاب مخاط دهان و زبان، آفت و شکننده شدن ناخن‌ها مؤثر است.پودر لیمو یک مکمل غذایی است که شما میتوانید به جای لیمو تازه از آن استفاده نمایید. تنها یک قاشق غذا خوری(حدود ۳ گرم) پودر لیمو از نظر ارزش غذایی معادل نصف فنجان (حدود ۷۵ گرم) لیمو تازه است.

 

 

لیمو ترش هوای داخل مایکروفر را تازه می کند

 

برای این که فضای داخل مایکروفر را پاک و تمیز نگه دارید، یک فنجان آب تهیه کنید و لیموی برش خورده ای را درون آن بیندازید. مایکروفر را روشن کنید تا شیشه آن را بخار بگیرد. سپس آن را خاموش و 15دقیقه صبر کنید سپس در مایکروفر را باز کنید. حال می توانید به راحتی چربی، جرم و تکه های غذای داخل آن را تمیز کنید.

 

لیمو ترش باعث از بین رفتن بوی نامطبوع سطل زباله می شود

 

چند تکه از پوست لیمو ترش را درون سطل زباله قرار دهید. روی آن را تا حدی آب سرد بریزید تا بوی ترش لیمو برطرف شود. حالا سطلی تمیز و بدون بو دارید.

 

لیمو ترش لکه پارچه لنین و کتان را پاک می کند

 

این روش برای پارچه های ظریف و نازک هیچ مشکلی به وجود نمی آورد. برای این که لکه روی پارچه را پاک کنید، آن قسمت را درون آب لیمو و نمک قرار دهید. اجازه دهید تا ۳۰ دقیقه این محلول روی لکه باقی بماند. سپس آن را با سرکه و آب گرم بشویید.

 

لیمو ترش لکه های روی تخته برش را از بین می برد

 

یک عدد لیمو ترش را برداشته و آن را برش دهید. قسمت برش خورده را روی تخته بمالید تا لکه و بوی مواد غذایی از بین برود. اگر می خواهید تاثیر بیشتری داشته باشد، مقداری نمک یا جوش شیرین را قبل از لیمو روی تخته بپاشید. اگر لکه مقاومت کرد، فرصت دهید یک شب این مواد روی تخته بماند و سپس آب کشی کنید. اگر تخته برش از جنس چوب است، بعد از این که شسته و خشک شد، روی آن را روغن خوراکی بمالید.

 

 

کنترل پرخوری با لیمو ترش

قبل از هر وعده غذایی سعی کنید یک لیوان آب و کمی هم لیمو داخل آن بنوشید تا پرخوری و زیاده روی شما را کنترل کند. بر اساس نظر متخصصان تغذیه، پلی فنلی که درون لیمو وجود دارد می‌تواند جلوی اشتهای شما را گرفته و آن را مهار کند.

 شستشو میوه و سبزیجات با لیمو ترش

مغازه‌های خواربار فروشی‌ها از آنچه که شما تصور می‌کنید آلوده‌تر هستند؛ بنابراین با این شرایط استفاده از راه‌های بهتر و مطمئن تری برای شستشوی مواد غذایی می‌تواند راهکار مناسبی باشد. آبلیمو را با مقداری سرکه سفید مخلوط کنید. این محلول می‌تواند بهترین نوع شوینده برای میوه و سبزیجات به حساب آید.

 درمان سرماخوردگی با لیمو ترش

قطعا نمونه هایی از بهترین دشمنان سرماخوردگی می‌تواند ترکیب یک فنجان چای و آبلیمو و عرق خرما باشد. مقدار زیادی ویتامین C. که در آب لیمو وجود دارد (حدود ¼ پیمانه که حدود ۲۳ میلی گرم می‌شود) که می‌تواند به خوبی از پس این بیماری برآمده و آن را برطرف کند.

دور کردن مورچه‌ها با لیمو ترش

اگر با مشکل وجود مورچه در خانه خود روبرو هستید، آب لیمو ترش می‌تواند به عنوان یک ماده کاملا طبیعی، جایگزین حشره کش شده و برایتان کارایی فوق العاده‌ای داشته باشد. این مایع را به کمک یک سرنگ در آستانه و گوشه‌های طاقچه پنجره خود مخصوصا در آشپزخانه بریزید تا از حمله این جانوران کوچک به غذا‌ها جلوگیری کنید.

 


لیمو ترش جایگزین ظرف ژله

لیوان و ظروف یک بار مصرف را فراموش کنید. داخل لیمو را خالی کرده و آن را دو نیم کنید. سپس می‌توانید مایع ژله خود را قبل از آنکه در یخچال قرار دهید داخل این پوست و ظرف طبیعی بریزید. بعد از آنکه ژله شما گرفت آن را نصف کرده و به صورت اسلایسی از آن استفاده کنید.

روشن کردن مو‌ها با لیمو ترش

قبل از آنکه سرتان را در معرض آفتاب قرار دهید، به موهای خود آب لیمو و آب گرم بزنید. به مرور زمان و در طول روز متوجه براق‌تر شدن آن‌ها خواهید شد.

 لیمو ترش و تنظیم ph بدن

آب لیمو می‌تواند ph بدن شما را به تعادل برساند. براساس نوعی دستورالعمل موجود به همراه زنجبیل، میخک، فلفل قرمز و عسل می‌تواند شکم شما را تسکین داده و و از نفخ آن جلوگیری کند. این نوشیدنی مفید و مراقبت کننده را بعد از یک وعده غذایی سنگین از دست ندهید.

پاک کردن لکه‌های لباس با لیمو ترش

قطعا لیمو ترش می‌تواند در زمانی که بر روی لباس‌های شما لکی نشسته است کارآمد و مفید باشد. روی لک لباس خود را با ترکیبی از لیمو و نمک تمیز کرده و ۳۰ دقیقه به آن زمان دهید. سپس با کمک سرکه و آب گرم آن را به راحتی شستشو دهید. با این روش می‌توان تمامی لکه‌ها که از لکه‌های غذا گرفته تا لکه‌های عرق و... را از بین برد.

 


براق کردن ناخن‌ها با لیمو ترش

از هزینه‌های بالای مانیکور صرف نظر کرده با کمک ترکیبی از آب لیمو و جوش شیرین، ناخن هایی فوق العاده زیبا و روشن داشته باشید. این محلول را به کمک پارچه‌ای روی ناخن‌های خود بزنید و بعد از گذشت زمانی به مرور شاهد براق‌تر و روشن‌تر شدن ناخن‌های خودتان باشید.

شیرینی پزی با لیمو ترش

اگر برای درست کردن بسیکوییت و یا پنکیک همه چیز بجز آب دوغ را دارید فرد خوش شانسی به حساب خواهید آمد. ترشی و حالت اسیدیته‌ای که لیمو دارد به همراه کمی شیری که به شکل منظم با آن مخلوط می‌شود می‌تواند همین کارایی را برایتان داشته باشد. ممکن است مانند آب دوغ ثبات زیادی نداشته باشد، اما قطعا شباهت هایی به آن داشته و بی تاثیر نیز نخواهد بود.

لیمو ترش و از بین بردن لکه‌های تخته گوشت

طبیعتا به مرور زمان بر روی تخته‌های خردکنی که مورد استفاده قرار می‌گیرند لکه هایی خواهیم دید. خوشبختانه روشی ساده و آسان برای پاک کردن این آلودگی و لکه‌ها با کمک وسایلی که در آشپزخانه دارید وجود دارد. کمی نمک یا جوش شیرین روی تخته پاشیده و با نیمه لیمو آن را تمیز کرده و بعد هم به راحتی آن را با آب شستشو دهید.

تمیز کردن لوازم آشپزخانه با لیمو ترش

با کمک اسفنجی که با آب لیمو مرطوب شده است از شر لکه‌های دستی که بر روی کابینت وجود دارد و یا زردی روی شیر آب خلاص شوید. برای از بین بردن لکه‌های باقیمانده نیز کمی نمک به آن افزوده و پس از پاک کردن لکه‌ها آن را با آب یا حتی به صورت خشک شستشو داده و پاک کنید.

از بین بردن شوره سر با لیمو ترش

آیا سرتان پوسته پوسته می‌شود؟ ۲ قاشق سوپ خوری آب لیمو را روی پوسته سر خود ریخته و با آب شستشو دهید. بعد از آن یک قاشق چای خوری آب لیمو را به همراه یک پیمانه آب روی موی خود زده و ماساژ دهید. خاصیت اسیدی لیمو به کاهش شوره‌های موی سر شما کمک خواهد کرد.

خوشبو کردن خانه با لیمو ترش

اگر اهل فروشگاه گردی و خریداری تصفیه و خوشبو کننده هوا و یا شمع‌های معطر نیستید پیشنهاد ما به شما استفاده از لیمو است. تکه هایی از لیمو را با مواد معطر دیگری مثل گیاهان دارویی و یا ادویه هایی (مثل دارچین، رزماری و میخک) بجوشانید. با این کار می‌توانید فضای دلپذیر و خوشبویی در خانه خود ایجاد کنید.
 

 

خواص لیمو ترش برای موها :

 

  • خواص لیمو ترش در مقابله با قارچ‌ها به سلامت مو و از بین بردن شوره سر کمک می‌کند.
  • شستشوی موها با آب لیمو علاوه بر درمان بیماری‌های قارچی به روشن شدن و نرم شدن مو نیز کمک می‌کند.
  • از جمله خواص لیمو ترش می‌توان به توانایی آن در مقابله با ریزش مو اشاره کرد. کافی است هر شب قبل از خواب، چند قطره آب لیموی تازه را در یک فنجان آب گرم ریخته و نوش جان کنید.
  • از دیگر خواص لیمو ترش می‌توان قابلیت آن در جلوگیری از سفید شدن زود هنگام موها را نام برد.
  • درمان خارش پوست سر از دیگر خواص لیمو ترش است. استفاده از آب لیمو به متعادل کردن PH پوست سر و از بین بردن چربی اضافی آن کمک می‌کند. هر دوی این موارد از اصلی ترین دلایل ایجاد شوره سر به شمار می روند.
  • اسیدی بودن لیمو از موارد موثر در از بین بردن شپش سر به شمار می‌رود. استفاده از ترکیب سرکه، تخم مرغ و سیر هم می‌تواند در مقابله با شپش به شما کمک کند.
  • نرم کردن موهای خشک و آسیب دیده هم از مهم ترین خواص لیمو ترش به شمار می‌آید. کافی است مقداری آب لیموی تازه را با سه چهارم پیمانه روغن زیتون و یک دوم پیمانه عسل ترکیب کرده و ماده به دست آمده را به صورت ماسک بر روی موها استفاده کنید. پس از گذشت نیم تا یک ساعت، موهای خود را مطابق معمول با شامپو شستشو داده و تفاوت را احساس کنید.
  • مقابله با ریزش مو از محبوب ترین خواص لیمو ترش به حساب می‌آید. برای کسب بهترین نتیجه می‌توانید سه تا چهار قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با کمی آب مخلوط کرده و آب نصف یک لیموی تازه را در آن بریزید. این ترکیب را به عنوان ماسک بر روی موها استفاده کرده و به مدت 2 تا 3 هفته، هفته ای یک نوبت تکرار کنید.

 

 

هشدار‌های زیر را جدی بگیرید

 

  •  به هیچ عنوان از آب لیموی کهنه استفاده نکنید؛ چرا که باعث تولید اسید‌های مضر شده و برای بدن خوب نیست.
  • برخی افراد به نگهداری آب لیمو ترش در یخچال نگهداری می‌کنند و در زمان‌های مختلف به خصوص تهیه سالاد در آن استفاده می‌کنند، اما انجام این کار باعث از بین رفتن ویتامین‌های موجود در آن شده و منجر به سمی شدن غذا خواهد شد.

 

نکته پایانی 

 

برخی از افراد به خصوص قدیمی‌ها بنا بر عادت همیشگی همراه چای خود حتما از یک عدد لیمو ترش استفاده می‌کنند تا به اینصورت از مزایای آن بهره‌مند شوند، اما انجام این کار بسیار اشتباه است. طبق مطالعات گوناگون این عمل منجر به از بین رفتن ویتامین‌های C موجود در لیموترش می‌شود و به راحتی به مینای دندان آسیب زده و خشکی دهان را به وجود می‌آورد. 

 

جهت خرید پودر لیموترش ، کلیک کنید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید