۰

لاغری و سلامت پوست با کرفس

30 خاصیت جادویی کرفس برای لاغری، پوست و سلامتی

 

کرفس از سبزیجات بسیار مفید است که دارای کاربرد گسترده در آشپز، طب سنتی و پزشکی می باشد و از دیرباز از ساقه، برگ و تخم و دانه کرفس برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است.

 

 

تاریخچه کرفس

 

کرفس از گیاهان کهن است و شواهد نشان می دهد در مقبره فرعون توتان خامون که در سال 1323 قبل از میلاد در گذشت از کرفس استفاده شده است.

در یونان باستان از کرفس برای درست کردن حلقه گل برای مردگان یا برنده های مسابقات استفاده می شده است.

در ایلیاد و اودیسه هومر نیز از کرفس یاد شده است.

 

 

ارزش غذایی کرفس

مواد غذایی موجود در 100 گرم کرفس به صورت زیر است:

 

انرژی: 16.01 کالری
سدیم: 80 میلی گرم
پتاسیم: 260 میلی گرم
پروتئین: 690 میلی گرم
فیبر: 1.6 گرم
قند: 1.8 گرم
چربی: 0.2 گرم
کربوهیدرات: 3 گرم

 

طبع کرفس گرم و خشک است.

 

در ادامه با پودرینو همراه شوید تا با تعدادی از خواص دارویی کرفس برای سلامتی، لاغری، پوست و مو آشنا شویم ...

 

 

خواص دارویی و فواید کرفس

 

کاهش فشار خون بالا

 

کرفس حاوی ترکیب گیاهی به نام فتالاید است که دیواره و عضلات اطراف رگ های خونی را آرام کرده و باعث کاهش فشار خون می شود. نیترات فراوان موجود در کرفس نیز عامل دیگری برای کاهش فشار خون بالا محسوب می شود.

تحقیقات نشان می دهد عصاره بذر کرفس نیز در کنترل فشار خون مفید بوده و در طب چینی از کرفس به عنوان ماده غذایی سرد برای کاهش فشار خون استفاده می شود.

 

کاهش کلسترول و چربی خون

 

کرفس از مواد غذایی سرشار از فیبر و دارای کالری ناچیز است، فتالاید موجود در کرفس باعث کاهش کلسترول خون تا 7 درصد می شود و تاثیر شگرفی در کاهش تری گلیسیرید و چربی خون و افزایش کلسترول خوب خون دارد، به همین دلیل برای درمان بیماری هیپرلیپیدمی (عارضه چربی خون بالا) مفید است.

 

 

ضدالتهاب

 

کرفس سرشار از آنتی اکسیدان های گیاهی است که دارای خاصیت ضدالتهابی می باشند. همچنین منبع غنی فلاونوئیدها محسوب می شود و عصاره آن از فعالیت پروتئین های موثر در التهاب جلوگیری می کند.

ماده لوتئولین موجود در کرفس از بروز التهاب در سلول های ریه، پروستات، لثه ها و مغز جلوگیری کرده و رشد باکتری اچ پیلوری که عامل بروز گاستریت (التهاب معده) می باشد را مهار می کند.

 

کاهش وزن و لاغری

 

کرفس از سبزیجات کم کالری و سرشار از فیبر است، فیبر فراوان موجود در کرفسباعث ایجاد احساس سیری در فرد شده، اشتها را کاهش می دهد و به کاهش وزن کمک می کند.

کم آبی بدن از عواملی است که با ایجاد خستگی در فرد مانع انجام فعالیت و تمرینات ورزشی شده و تاثیر غیرمستقیم در چاقی دارد، جالب است بدانید حدود 9 درصد کرفس را آب تشکیل می دهد.

مصرف کرفس به سوخت و ساز چربی در بدن کمک کرده و به دلیل آب فراوان، می تواند همراه با مواد غذایی سرشار از انرژی مصرف شود، زیرا چگالی انرژی در سایر مواد را کاهش داده و به لاغری فرد کمک شایانی می کند.

برای کاهش وزن با کرفس کافیست آب سبزیجات و میوه هایی همچون هویج، خیار و سیب را با تعدادی ساقه کرفس رنده شده مخلوط کرده و میل کنید. همچنین توصیه می شود آب کرفس را به صورت ناشتا میل کنید.

 

 

تقویت میل جنسی

 

ساقه کرفس حاوی ترکیبات آندرواستنون و آندروستونول است که باعث تحریک جنسی و ایجاد عطر و رایحه خوش شده و به جذابیت فرد می افزاید.

عصاره کرفس نیز باعث افزایش میل جنسی در مردان شده، تولید اسپرم و ترشح توستوسترون را افزایش می دهد.

 

دیابت

 

کرفس به دلیل مقادیر فراوان ویتامین K دارای خواص ضد دیابتی بوده و به کاهش التهاب، افزایش حساسیت به انسولین و بهبود سوخت و ساز قند و گلوکز در بدن کمک می کند.

تحقیقات نشان می دهد افرادی که ویتامین K بیشتری مصرف می کنند کمتر از دیگران به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

از سوی دیگر دیابت ممکن است به خاطر فعالیت باکتری اچ پیلوری ایجاد شود و کرفس توانایی خارق العاده ای در جلوگیری از رشد و نمو این باکتری دارد.

 

آبرسانی بدن

 

کرفس برای آبرسانی و هیدراتاسیون بدن عالی است. دو تا سه ساقه کرفس می تواند سطوح پتاسیم، سدیم، فسفر، منیزیم، سدیم، فسفر، منیزیم، آهن، کلسیم و روی مورد نیاز بدن را تامین کند. کرفس همچنین حاوی سیلیکا است که دارای خاصیت مرطوب کنندگی بوده و حالت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد.

 

 

سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سایر آلرژی ها

 

کرفس علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن به حفظ سلامت کلی بدن کمک می کند، مصرف یک ساقه کرفس در روز ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های بدن را تامین کرده و برای درمان آلرژی مفید است.

در طب آیورودای از کرفس برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا استفاده می شود.

 

 

یائسگی

 

کرفس حاوی استروژن گیاهی است که سطح هورمون های بدن را متعادل کرده و علائم آزاردهنده یائسگی را کاهش می دهد. کم آبی بدن از عوامل موثر در شدت یافتن علائم یائسگی است که با مصرف کرفس بهبود می یابد.

همچنین معمولا زنان یائسه به دلیل افزایش استرس تمایل بیشتری به مصرف مواد غذایی شور یا شیرین دارند که مضرات زیادی برای بدن دارد، کرفس میان وعده ای عالی و جایگزین مناسب برای این مواد می باشد.

 

 

خواص کرفس برای پوست

 

 

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هرگونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

 

 

ضد پیری

 

کرفس منبع غنی ویتامین های A و C است که از آسیب پوست توسط رادیکال های آزاد پیشگیری کرده و از بروز چین و چروک و لکه های پوستی مرتبط با سن جلوگیری می کند.

 

درمان آکنه و جوش

 

کرفس در میان سبزیجات به نام “قاتل آکنه” مشهور شده و علاوه بر درمان آکنه و جوش، جای جوش را نیز از بین می برد.

کرفس پوست را پاکسازی کرده و با از بین بردن آلودگی های سطح پوست از بروز آکنه پیشگیری می کند.

 

 

پوست های چرب

 

کرفس علاوه بر آبرسانی پوست، چربی های اضافه پوست را نیز از بین می برد.

 

ماسک کرفس برای پوست های چرب

 

چند ساقه کرفس را در آب جوشانده و بعد از سرد شدن، هر شب قبل از خواب روی پوست خود بمالید.

توصیه می شود آب کرفس را به رژیم غذایی خود نیز اضافه کنید.

ماسک صورت کرفس

2 ساقه متوسط کرفس را رنده کرده و با روغن بادام یا روغن گردو، جو دوسر و ماست ساده (هریک به اندازه 1 قاشق غذاخوری) ترکیب و خوب هم بزنید. ماسک را روی صورت مالیده و بعد از 15 تا 20 دقیقه با آب ولرم بشویید.

این ماسک پوست را پاکسازی و تغذیه کرده و برای انواع پوست مناسب می باشد.

 

بهبود رشد مو

 

مصرف منظم آب کرفس برای مرطوب کردن و تقویت موها بسیار مفید است و به افزایش رشد مو کمک می کند.

 

 

عوارض جانبی و مضرات کرفس

 

بروز حساسیت در اثر مصرف کرفس بسیار شایع است و افرادی که به آن آلرژی دارند باید از همه بخش های آن از جمله ساقه، برگ و دانه و روغن کرفس پرهیز کنند.

حساسیت به کرفس با علائمی همچون ورم صورت، تحریک و جوش های پوستی، ناراحتی معده و سرگیجه همراه است و در موارد شدید ممکن است به مشکلات تنفسی و کاهش فشار خون منجر شود.

کرفس دیورتیک قوی است و به کلیه ها فشار زیادی وارد می کند و مصرف آن برای افراد مبتلا به نارسایی کلیه و سایر بیماری های کلیه مضر است.

مصرف بیش از حد کرفس و تخم کرفس در زنان باردار ممکن است باعث انقباض رحمی و سقط جنین شود.

مادران شیرده بهتر است از مصرف کرفس اجتناب کنند.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید