۰

شیرین ولی بدون قند

با شیرین کننده های رژیمی آشنایی دارید ؟

 

همه می دانیم که قند برایمان خوب نیست. تنها در مورد گرسنگی و ضعفی که درست پس از یک عصرانه شیرین به سراغتان می اید صحبت نمی کنیم. موج قند حاصل از یک روز پرخوری می تواند باعث ایجاد اختلال در هورمون های جریان خون و باعث افزایش خطر چاقی، دیابت، و بیماری قلبی شود. با در نظر گرفتن این موارد، هجوم شیرین کننده های جایگزین به بازار اصلا چیزعجیبی نیست. بیشتر این شیرین کننده ها قول می دهند ضررهای قند برای بدن را ندارند.
 

شیرین‌کننده‌های رژیمی معمولاً به عنوان جایگزین‌های شکر یا قند استفاده می‌شوند؛ طعم آنها چندین برابر شیرین‌تر از شکر است اما مقدار کالری آنها کم و یا بدون کالری هستند. این شیرین‌کننده‌ها در خوراکی‌های مختلف استفاده می‌شوند و بی‌خطر بودن آنها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید شده است، در نتیجه مصرف در حد مجاز آنها خطری برای انسان ایجاد نمی‌کند. همچنین قند خون را بالا نمی‌برند، در برنامه کاهش وزن به شما کمک می‌کنند و خطر پوسیدگی دندان را کم می‌کنند.

 

 

در ادامه انواع شیرین کننده رژیمی و نکات مربوط به آنان را مرور می‌کنیم...

 

شیرین‌کننده‌های مغذی (Nutritive Sweeteners): این گروه حاوی کربوهیدرات هستند و کالری دارند، بنابراین مصرف آنها باید حساب شده باشد تا منجر به اضافه‌وزن نگردد.

 

شیرین‌کننده‌های غیرمغذی (Non-nutritive Sweeteners): دارای کالری اندک و یا فاقد کالری هستند. طعم شیرین آنها بسیار بیشتر از شکر معمولی (ساکارز) است. این شیرین‌کننده‌ها می‌توانند جایگزین طعم شیرین قند یا نوشیدنی‌های انرژی‌زای شیرین باشند.

 

انواع شیرین کننده های رژیمی

 

انواع مختلفی از شیرین کننده های مصنوعی وجود دارد ولی برخی از آن ها بیشتر به گوش می رسند، برخی از آن ها عبارتند از:

 

آسپارتام

 

احتمالا نام این شیرین کننده را بر روی آدامس های بدون قند دیده باشید. این شیرین کننده از ترکیب دو اسید آمینه اسید آسپارتیک و فنیل آلانین تشکیل یافته است و می تواند با تجزیه شدن اندکی انرژی ایجاد نماید. باید به این نکته توجه نمود که افراد مبتلا به بیماری فنیل کتونوریا به دلیل عدم توانایی متابولیسم اسید آمینه فنیل آلانین نباید محصولات دارای این ماده را مصرف نمایند.

 

آدوانتام

 

این ماده شیرین کننده ای بر پایه آسپارتام می باشد از طرفی طعمی بسیار شیرین تر از قند را دارا می باشد و در رژیم غذایی مبتلایان به دیابت می توان از آن استفاده نمود.

 

ساخارین

 

این ماده شیرین کننده به طور عمده در محصولات غذایی و نوشیدنی استفاده می شود و از طعم بسیار شیرینی برخوردار است. در دوران بارداری ساخارین نباید مصرف گردد. 

 

سوکرالوز

 

از انواع شیرین کننده های بدون کالری محسوب شده و در طی گذارند چند مرحله فرآیند شیمیایی از قند ساکارز معمولی حاصل می گردد.

 

آسه سولفام- کا

 

پتاسیم و یک اسید عالی مواد سازنده این شیرین کننده بدون کالری می باشند و نسبت به حرارت مقاومت نسبتا بالایی دارد بنابراین از آن می توان در تهیه محصولات پخته شده استفاده نمود. 

 

استویا

 

شیرین کننده استویا از عصاره گیاه استویا استخراج می شود و بسیار شیرین تر از قند و شکر معمولی می باشد. این ماده غذایی اگر چه از طعم شیرینی برخوردار است اما ممکن است در مقادیر بالاتر به تلخی بزند. البته باید مصرف آن در مقادیر مجاز صورت گیرد. 

 

هرکدام از این شیرین کننده‌ها به طور جداگانه خاصیت‌های منحصر به فرد خود را دارند. استفاده از تمام این مزایا کنار هم تا به امروز امکان‌پذیر نبود. فقط استفاده از استویا باعث می‌شود که شما طعم خوب اریتریتول و شکل کریستالی آن را که سبب پف کردن کیک‌ها می‌شود را از دست بدهید و فقط استفاده از اریتریتول باعث می‌شود که از قدرت شیرین کنندگی استویای خالص بی بهره بمانید.

برای این‌که این مشکل را حل کنیم پودرینو شیرین کننده‌‌ای معرفی می‌کند که مزایای شیرین کننده‌های دیگر را کنار هم دارد. این محصول برای دوستداران رژیم کتو و همه افرادی که دنبال کاهش وزن هستند، ارائه شده است.

شیرین کننده رژیمی :

 

  • استویا برپایه شیرین کننده اریتریتول
  • ترکیبی از قدرت شیرین کنندگی بالای استویا و طعم دلپذیر اریتریتول بدون پس مزه تلخی
  • میزان شیرین کنندگی 10 برابر شکر سفید

 

نحوه مصرف :

 

  • در نوشیدنی‌ها: یک گرم برای هر 150 سی سی
  • در موادغذایی: به ازای هر 10 گرم شکر ، یک گرم پودر داخل ساشه قوطی جایگزین کنید.

 

شیرین کننده های کالری زا

 

برخلاف موارد گفته شده برخی از شیرین کننده ها دارای مقادیر از انرژی می باشند که به عنوان انواع کالری دار شناخته می شود و نه تنها افراد دیابتی، بلکه سایرین نیز باید در مصرف آن ها احتیاط های لازم را داشته باشند. شکر قهوه ای، شربت افرا، شربت ذرت، عسل، مالتوز، فروکتوز، دکستروز و شکر نیشکر از این دست موارد می باشند. یک قاشق چای خوری از این مواد می توانند حاوی 15 گرم کربوهیدرات باشند. هر گرم کربوهیدرات نیز 4 کالری انرژی تولید می کند. 

 

 

شکرهای الکلی

 

در میان دسته های شیرین کننده ها، شکرهای الکلی وجود دارد که از نوع کالری زا محسوب می گردند.

دو نوع شکر الکلی سوربیتول و مانیتول به عنوان داروی ملین به کار می روند. 

 

سخن پایانی

 

باید به این نکته توجه نمود که بدون کالری بدون شیرین کننده های رژیمی دلیل بر زیاده روی در مصرف این مواد نمی باشند چرا که به دلیل شیرینی بسیار بالا قادرند آستانه چشایی را به سطوح بالاتر تغییر بدهند. 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید