۰

سیب زمینی شیرین

تفاوت سیب زمینی شیرین و سیب زمینی معمولی را می دانید ؟

سیب زمینی از آن دسته مواد غذایی پر کاربردی است که تقریبا در اغلب غذاهایی که درست می کنیم به عنوان نقش اصلی یا مکمل ظاهر می شود! زیرا علاوه بر خوش طعم کردن غذا دارای مواد مغذی مفیدی نیز می باشد که آن را به یکی از سالم ترین سبزیجات رایج تبدیل کرده است.

اما علاوه بر سیب زمینی معمولی که همه ما آن را می شناسیم نوع دیگری از سیب زمینی به نام سیب زمینی شیرین نیز وجود دارد که اگرچه مصرف آن به اندازه سیب زمینی معمولی رایج نشده اما خواص بی نظیر آن باعث شده طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کند.

شاید شما نیز مانند بسیاری از مردم تا امروز فکر می کردید سیب زمینی معمولی و سیب زمینی شیرین دو گونه مختلف از یک گیاه هستند، اما این طور نیست.

این دو اگرچه هر دو از انواع سبزیجات ریشه ای غده ای هستند اما به دو خانواده گیاهی مختلف تعلق داشته، از نظر شکل و طعم شبیه به هم نیستند و از نظر ارزش غذایی و تاثیری که روی قند خون می گذارند نیز با هم متفاوت اند.

 

 

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت های سیب زمینی معمولی و شیرین پرداخته و با روش های سالم مصرف و ارزش غذایی هر یک آشنا شویم. با ما همراه باشید...

 

مقایسه ارزش غذایی سیب زمینی شیرین و معمولی

 

شاید شنیده باشید که می گویند سیب زمینی شیرین سالم تر از سیب زمینی سفید است اما در حقیقت هر دوی آن ها سرشار از مواد مغذی هستند.

 

در ادامه به مقایسه مواد مغذی موجود در 100 گرم سیب زمینی سفید و سیب زمینی شیرین (با پوست) پرداخته ایم :

 

ارزش غذایی سیب زمینی سفید

 

  • کالری: 92
  • پروتئین: 2 گرم
  • چربی: 0.15 گرم
  • کربوهیدرات: 21 گرم
  • فیبر: 2.1 گرم
  • ویتامین A: حدود 0.1 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین B6: حدود 12 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین C: حدود 14 درصد نیاز روزانه
  • پتاسیم: 17 درصد نیاز روزانه
  • کلسیم: 1 درصد نیاز روزانه
  • منیزیم: 6 درصد نیاز روزانه

 

ارزش غذایی سیب زمینی شیرین

 

  • کالری: 90
  • پروتئین: 2 گرم
  • چربی: 0.15 گرم
  • کربوهیدرات: 21 گرم
  • فیبر: 3.3 گرم
  • ویتامین A: حدود 107 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین B6: حدود 17 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین C: حدود 22 درصد نیاز روزانه
  • پتاسیم: 10 درصد نیاز روزانه
  • کلسیم: 3 درصد نیاز روزانه
  • منیزیم: 6 درصد نیاز روزانه

 

 

همان طور که مشاهده می کنید سیب زمینی شیرین و سفید هر دو از نظر سطح کالری، پروتئین و کربوهیدرات مشابه هستند در حالی که سیب زمینی سفید پتاسیم بیشتری دارد و سیب زمینی شیرین از نظر ویتامین A در سطح بسیار بالاتری ایستاده است.

هر دو نوع سیب زمینی حاوی ترکیبات گیاهی مفید دیگری نیز می باشند. به عنوان مثال سیب زمینی شیرین از جمله انواع قرمز و بنفش آن سرشار از آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و از آسیب سلول های بدن جلوگیری می کند.

در حالی که سیب زمینی معمولی حاوی ترکیباتی به نام گلیکوکول آلدئیدها است، در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده این مواد دارای خاصیت ضد سرطانی و بسیاری فواید دیگر می باشند.

همان طور که می دانید افرادی که به دیابت یا سایر بیماری های مرتبط با قند خون مبتلا هستند لازم است مصرف غذاهای با شاخص گلیسمی بالا را محدود کنند، بنابراین به این افراد توصیه می شود از سیب زمینی شیرین به دلیل شاخص گلیسمی کمتر به جای سیب زمینی معمولی استفاده کنند.

هرچند نحوه خوردن سیب زمینی با توجه به نوع سیب زمینی، اندازه و روش پخت و پز نیز تاثیر زیادی روی قند خون دارد و به همین دلیل نمی توان گفت همه سیب زمینی های شیرین شاخص گلیسمی کمتر از سیب زمینی معمولی دارند.

 

روش طبخ

 

سیب زمینی های سفید معمولی در اکثر موارد به صورت سرخ شده یا ترکیب شده با کره و خامه مصرف می شوند یا اگر آن ها را به شیوه سالم بپزیم در نهایت مواد افزودنی پر کالری به آن ها اضافه خواهیم کرد!

در مورد سیب زمینی شیرین نیز اغلب از شکر یا سایر افزودنی های مضر دیگر استفاده می کنیم که همگی از روش های غیر سالم مصرف سیب زمینی هستند.

اگر می خواهید از مزایای منحصر به فرد سیب زمینی شیرین و معمولی بهره مند شوید توصیه می شود برای آماده سازی آن ها از روش های آب پز کردن یا پختن استفاده کرده و پوست آن ها را – که سرشار از فیبر است – جدا نکنید.

هنگام سرو سیب زمینی نیز بهتر است گیاهان تازه و ادویه جات را جایگزین پنیر، کره و نمک کنید.

اگر دیابت دارید و نگران تاثیر منفی سیب زمینی روی قند خون هستید توصیه می شود از سیب زمینی آب پز به جای سیب زمینی پخته استفاده کنید و همیشه سیب زمینی را به همراه مواد غذایی کم کربوهیدرات مانند پروتئین های بدون چربی و سبزیجات غیر نشاسته ای مصرف کنید.

 

 

خواص و کاربرد گیاه سیب زمینی شیرین


این سیب ‌زمینی سرشار از بتاکاروتن است و به همین دلیل طعم شیرینی دارد. بدن ما از این ترکیب مفید برای تولید ویتامین A استفاده می‌کند و به همین دلیل به آن پیش ساز ویتامین A نیز گفته می‌شود.بتاکاروتن یکی دیگر از مواد ضروری برای بدن است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند همچنین ویتامین A ی حاصل از بتاکاروتن برای سلامت و تقویت چشم‌ها نیز بسیار مفید است.

 

سیب‌زمینی شیرین برای ارتقای سلامت قلب


سیب‌زمینی شیرین حاوی میزان قابل‌توجهی پتاسیم است که برای افزایش سلامتی قلب مفید است و اثرات سدیم را کاهش می‌دهد. به این ترتیب نیز باعث کنترل فشارخون می‌شود. ویتامین B6 موجود در سیب‌زمینی شیرین مانع از بروز سکته‌ی مغزی، سکته‌ی قلبی و بیماری‌های دژنراتیو می‌شود.

 

سیب زمینی شیرین برای تسکین علائم قاعدگی


سیب‌زمینی شیرین حاوی میزان زیادی منگنز و آهن است که برای تسکین علائم پیش از قاعدگی مفید است. خانم‌ها چند روز مانده به عادتشان دچار دردهایی جسمی و روحی شدید می‌شوند که آن‌ها را کلافه می‌کند. اگر شما هم از این قبیل مشکلات رنج می‌برید می‌توانید به این سیب‌زمینی اعتماد کنید.

 

 

سیب‌زمینی شیرین مفید برای دیابتی‌ها


سیب‌زمینی شیرین حاوی قند طبیعی و کربوهیدرات است اما قند خون را در بدن کنترل می‌کند. این قندها باعث کنترل و تثبیت قند خون می‌شوند و حالت مقاومت سلول‌های به انسولین را کاهش می‌دهند. همچنین این نوع از سیب‌زمینی غنی از فیبر است به این معنی که سرعت انتشار گلوکز به جریان خون را کم می‌کند.  است. در نتیجه می‌توان گفت که این سیب‌زمینی برای دیابتی‌ها مفید است.


سیب‌زمینی شیرین برای هضم غذا


سیب‌زمینی شیرین سرشار از فیبرهای غذایی است که برای ارتقای سلامت دستگاه گوارش لازم و ضروری هستند. این فیبرها از بروز سرطان کولون پیشگیری کرده و با یبوست مقابله می‌کنند.

 

سیب‌زمینی شیرین برای حفظ جوانی پوست


اگر سیب زمینی شیرین را می‌جوشانید آب آن را دور نریزید و از آن به‌عنوان لوسیون پوست استفاده کنید. این محلول باعث تسکین پوست‌های حساس شده و منافذ پوست را تمیز می‌کند. ویتامین C موجود در سیب‌زمینی شیرین کلاژن ساز است و ویتامین E موجود در آن پوست را خوش آب و رنگ می‌کند. علاوه بر این سیب‌زمینی شیرین حاوی آنتوسیانین است که به کاهش چین و چروک و گودی و کبودی زیر چشم کمک می‌کند.

 

و هزار خواص دیگر که در خود جای داده است  !

 

 

نکات پایانی

 

سیب زمین‌های شیرین باید در محیطی با تهویه مناسب در دمای اتاق (۶۵-۶۰ درجه فارنهایت) نگهداری شوند و مطمئن شوید که سیب زمینی‌های تمیز، خوش شکل و سفت را انتخاب می‌کنید.
اگر خودتان سیب زمینی‌های شیرین را در خانه می‌کارید، از گیاه گواهی دار (تصدیق شده) استفاده کنید و برای جلوگیری از بیماری ها، به موقع جای آن را تغییر دهید.

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش