۰

شیرین ولی کم کالری

با شکر قهوه ای آشنایی دارین ؟

بسیاری از قندهای مصرفی در سراسر جهان قند بدست آمده از نیشکر تصفیه شده هستند که می توانند سفید یا قهوه ای باشند. شکر قهوه ای در مرحله اول پردازش، قبل از فرآیند های تصفیه و به علت تصفیه نشدن به وجود می آید.

ملاس بعد از فیلتراسیون کریستال‌های شکر خام، به آرامی تبخیر می‌شود. در این مرحله مخلوطی قهوه‌ای رنگ و غنی از مواد مغذی به نام ملاس تولید می‌شود که دارای  ۴۶ درصد سوکروز، ۳ درصد پروتئین و مقدار کمی از مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منیزیم، گوگرد، مس، آهن، منگنز، روی و ویتامین B است.

در حقیقت ملاس ماده مغذی و با ارزش موجود در نیشکر می‌باشد. تولیدکننده‌ها ملاس را با شکر خام برای تسهیل فرآیند تصفیه مخلوط می‌کنند.

در فرآیند تصفیه، شکر خام و ملاس در حضور آب داغ با یکدیگر مخلوط می‌شوند. شکر سفید از تصفیه شکر قهوه ای و توسط مواد شیمیایی به دست می آید به همین دلیل مضر است.

شکر قهوه ای حاوی آب بیشتری نسبت به شکر معمولی و کالری کمتری نسبت به آن دارد.

دانه های شکر قهوه ای اندازه ی مختلفی دارند و  دارای کالری های متفاوتی هستند.

حضور ملاس در شکر قهوه ای باعث رطوبت بیشتر آن می شود ،که شما را قادر به طبخ غذاهای متراکم و مرطوب می کند. کلا طعم و بافت شکرهای سفید و قهوه ای با هم فرق دارد. برخی از شکرهای قهوه ای به دلیل طعم و مزه خود معروف هستند.

 

 

خواص شکر قهوه ای

 

شکر قهوه ای و پوست

 

یکی از فواید مهم شکرقهوه ای، تاثیر فوق العاده آن بر پوست شماست. بافت طبیعی شکر قهوه ای شبیه شن و ماسه مرطوب است،این شکر باعث از بین بردن سلول های مرده پوست و حذف موادی که باعث انسداد منافذ پوست شما می شود.

شکر قهوه ای به دلیل داشتن ویتامین B و خاصیت مرطوب کنندگی پوست شما را از اثرات پیری محافظت خواهد کرد و همچنین باعث کاهش ورم پوست می شود.

 

شکر قهوه ای و انرژی بیشتر

 

شکر قهوه ای با کاهش سطح هورمون سروتونین به طور طبیعی، انرژی بدن را در کوتاه مدت افزایش می دهد و در مواقعی که احساس ضعف شدید می کنید با خوردن شکر قهوه ای می توانید تجدید انرژی کنید.

شکر قهوه ای حاوی املاح مفید  مانند کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم است و صد گرم شکر قهوه ای حاوی حدود ۳۷۰ کالری است

برای جلوگیری از سفت شدن شکر قهوه ای که دارای حدود ۲ درصد رطوبت است، آن را در ظروف کاملا بسته ای که در آن هوا نفوذ نکند قرار داده و برای ماندگاری بهتر آنرا در یخچال نگهداری کنید. این شکر با وجود مقدار شیرینی مطبوع، انرژی و کالری کمتری نسبت به شکر سفید دارد و طعم و بوی بهتری نیز نسبت به شکر معمولی  دارد.

 

 

تفاوت در ارزش غذایی شکر قهوه ای و سفید :

 

با توجه به این که شکر سفید و قهوه ای از یک نوع محصول تولید می شود. نیشکر یا چغندر قند - آن ها کاملا شبیه هم هستند. در واقع، بیشتر شکر قهوه ای مخلوطی از شکر سفید و شهد است، که نوعی شربت گرفته شده از شکر است. شهد مسئول تیره تر کردن رنگ آن است و ارزش غذایی آن را کمی افزایش می دهد.

مهم ترین تفاوت غذایی بین این دو این است که شکر قهوه ای مقدار کمی کلسیم، آهن و پتاسیم بیشتری دارد.

گفته می شود که مقادیر این مواد معدنی در شکر قهوه ای ناچیز هستند، بنابراین منبع خوبی از ویتامین یا مواد معدنی نیست هم چنین شکر قهوه ای حاوی کالری کمتری نسبت به شکر سفید است، با این حال کمی تفاوت دارد. یک قاشق چای خوری (۴ گرم)شکر قهوه ای ۱۵ کالری دارد در حالی که مقدار مشابه شکر سفید ۱۶.۳ کالری دارد. گذشته از این اختلافات جزئی،از لحاظ ارزش غذایی شبیه هستند تفاوت های اصلی آن ها در طعم و رنگ آنهاست.

 

  • کالری : 377
  • قند : 96 . 21 گرم
  • کربوهیدرات : 97.33 گرم
  • ویتامین ب 1 : 0.008 میلی گرم
  • ویتامین ب 2 : 0.007 میلی گرم
  • ویتامین ب 3 : 0.082 میلی گرم
  • ویتامین ب 6 : 0.026 میلی گرم
  • ویتامین ب 9 : 1 میکرو گرم
  • کلسیم : 85 میلی گرم
  • آهن : 1.91 میلی گرم
  • منیزیم : 29 میلی گرم
  • فسفر : 22 میلی گرم
  • پتاسیم : 133 میلی گرم
  • آب : 1.77 گرم
  • روی : 0.18 میلی گرم
  • سدیم : 39 میلی گرم

 

 

مصارف آن در آشپزخانه :

 

شکر سفید و قهوه ای را می توان به روش های مختلف پخت ، مورد استفاده قرار داد.در حالی که گاهی اوقات آن ها می توانند به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند، انجام این کار ممکن است بر رنگ، طعم و یا بافت محصول نهایی شما تاثیر بگذارد.

ملاس در شکر قهوه ای رطوبت را حفظ می کند، بنابراین استفاده از آن منجر به نرم تر شدن چیزی که پخته اید می شود.

مثالا، کوکی که با شکر قهوه ای درست شده، مرطوب و فشرده خواهد بود، در حالی که کوکی که با شکر سفید درست می شود، تا حد زیادی بهتر می شود چون هوای بیشتری وارد خمیر شود منجر به پف کردن بافت کوکی می شود.

به همین دلیل شکر سفید در بسیاری از محصولات پخته شده به کار می رود که نیاز به پف دارند.

آن ها در رنگ و طعم تفاوت دارند و این تفاوت اصلی است.

تفاوت اصلی بین شکر سفید و قهوه ای، در طعم و رنگ آنهاست. جانشین کردن شکر قهوه ای به جای شکر سفید در دستور العمل ها، رنگ غذاها را تحت تاثیر قرار خواهد داد و به رنگ قهوه ای یا قهوه ای روشن تغییرخواهد کرد.

برعکس، پخت با شکر سفید منجر به یک محصول به رنگ روشن تر خواهد شد. بنابراین هر کدام را که انتخاب می کنید به نتیجه نهایی مورد نظر شما بستگی خواهد داشت.

شکر سفید و قهوه ای هر کدام دارای پروفایل های منحصر به فرد هستند. شکر قهوه ای به خاطر ملاس اضافه شده یک طعم قوی، کاراملی یا آب نباتی دارد. به همین دلیل، در کیک های شکلاتی و کلوچه و طعم خوبی دارند.

از طرف دیگر، شکر سفید شیرین تر است، بنابراین می توانید از آن کمتر برای رسیدن به مزه مطلوب استفاده کنید. طعم خنثی آن باعث می شود که آن یک جز چند منظوره در پخت شیرینی و کیک باشد.

 

 

کدام را انتخاب می کنید ؟

 

انتخاب شکر سفید و یا قهوه ای به سلیقه شخصی شما بستگی دارد چون طعم و رنگ تفاوت های اصلی بین این دو هستند. اگرچه شکر قهوه ای حاوی مواد معدنی بیشتری نسبت به شکر سفید است .

به طور مهمی، تصور می شود که شکر یک عامل موثر برای اپیدمی چاقی و بیماری های عمده از جمله دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی است . به همین دلیل توصیه می شود که بیش از ۵ تا 10 درصد کالری روزانه خود را شکر مصرف نکنید. با این حال، این باید حتی برای سلامت بهینه نیز محدود باشد در حالی که خوب است که اکنون از یک درمان شیرین لذت ببرید و پس از آن، همه انواع شکر باید در رژیم غذایی سالم محدود شوند.

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید