۰

فواید مصرف ماکا

ماکا چیست ؟

ماکا گیاهی است که در پرو کشت می شود و به نام «جینسینگ پرویی» شهرت دارد. این گیاه اثرات زیادی در سلامتی انسان دارد. گیاه جنسینگ پرویی یا اصطلاحاً ماکا (با نام علمی Lepidium meyenii) یک گیاه خوراکی هست و با خانواده کلم ها مرتبط است. از بارزترین ویژگی های آن تقویت قوای جنسی است. 
مهم ترین بخش خوراکی گیاه ماکا، ریشه آن است که در خاک قرار می گیرد. رنگ های متفاوتی دارد از سیاه تا سفید. با اینکه رنگ زرد آن بیشتر در دسترس است اما به نظر می آید رنگ سیاه یا قرمز آن ترکیبات فعال بیشتری داشته باشد.

ریشه گیاه ماکا خشک شده و به صورت پودر مصرف می شود اما در قالب کپسول و در فرم های مایع نیز ممکن است موجود باشد. بسیاری از افراد پودر ریشه ماکا را به اسموتی، خوراک جو و شیرینی هایشان می افزایند زیرا ریشه ماکا حاوی مواد ریز مغذی بسیاری از جمله ویتامین C، B3، B6، B2، کلسیم، آهن، پتاسیم، مس، منگنز و ... است. هم چنین حاوی برخی ترکیبات گیاهی مانند گلوکوزینولات ها و پلی فنول ها می باشد. 

 

 

فواید مرتبط با گیاه ماکا


افزایش میل جنسی در خانم ها و آقایان : مطالعات انجام شده در این زمینه اثر ماکا بر سطح میل جنسی را تأیید کرده اند. مطالعات نشان داده اند که مصرف ماکا برای حداقل 6 هفته توانسته است میل جنسی را افزایش دهد (به نظر می آید که در مطالعات بالینی سطوح سرمی تستوسترون تحت تأثیر ماکا قرار نمی گیرد). 


کاهش علائم یائسگی : افت هورمون استروژن در هنگام یائسگی، می تواند باعث بروز علائم ناخوشایندی مانند گرگرفتگی، نوسانات خلق و خو، مشکلات خواب و تحریک پذیری شود. یک مطالعه مروری بر روی خانم های یائسه نشان داد که گیاه ماکا می تواند باعث بهبود علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی و اختلالات خواب شود. همچنین مطالعات حیوانی حاکی از اثر محافظت کننده ماکا در برابر پوکی استخوان پس از یائسگی بوده است.

 

بهبود خلق و خو : برخی از مطالعات نشان داده اند که گیاه ماکا می تواند اثرات ضد اضطراب و ضد افسردگی داشته باشد به خصوص در خانم های یائسه. احتمالاً این اثرات ماکا مربوط به فلاونوئید های موجود در این گیاه است.

 


بهبود عملکرد ورزشی و سطح انرژی : این گیاه در بین ورزشکاران و بدن سازان محبوب است. برخی از مطالعات حیوانی نشان داده اند که ماکا می تواند عملکرد را در ورزش های استقامتی افزایش دهد. شواهدی برای تأیید اثرات ماکا بر افزایش توده عضلانی و قدرت فرد وجود ندارد.

 

بهبود قدرت یادگیری و حافظه : در مطالعات حیوانی ماکا قدرت یادگیری و حافظه را بهبود بخشیده است. در این زمینه به نظر می آید ماکای سیاه بهتر از انواع دیگر بوده است.


کاهش اندازه پروستات : بزرگ شدن خوش خیم پروستات (BPH) در مردان با فزایش سن شایع است. برخی مطالعات در حیوانات اثرات مثبت ماکا بر اندازه پروستات را تأیید کرده اند. به نظر می آید اثر ماکای قرمز بر سایز پروستات به علت ترکیبات گلوکوزینولاتی آن است که با کاهش خطر سرطان پروستات نیز مرتبط است.


تقویت سیستم ایمنی : به علت دارا بودن مواد ریز مغذی فراوان، این گیاه می تواند در بهبود عملکرد سیستم ایمنی مؤثر واقع شود. 

 

 

ایمنی مصرف 


برای بیشتر افراد مصرف ماکا به صورت خوراکی در مقادیر متعادل، ایمن است. مصرف روزانه تا دوز 3 گرم برای 4 ماه ایمن بوده است. مطالعات کافی برای ایمنی مصرف ماکا در بارداری و شیردهی وجود ندارد؛ بنابراین، مصرف آن در بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.
به علت دارا بودن اثرات شبه استروژن، مصرف ماکا در شرایط و بیماری های حساس  به هورمون مانند سرطان سینه، سطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز و ... توصیه نمی شود.
افراد مبتلا به اختلالات تیروئید باید در مورد استفاده از این گیاه احتیاط کنند چرا که حاوی ترکیبات گواتروژن هست که می تواند تولید هورمون های تیروئیدی را با اختلال مواجه کند.

 

بیشتر راجب ماکا بدانیم!

 

میزان و مدت مصرف ماکا چقدر است؟

مردم پرو به‌طورمعمول در زندگی‌شان از ماکا استفاده می‌کنند. پیشنهاد پودرینو این است که در هر هفته ۱روز، یا در هر ۲ ماه یک هفته، ماکا مصرف نکنید. علت این وقفه این است که بدن فرصت استراحت داشته باشد.

 

چند روز طول می‌کشد تا  تأثیر ماکا  احساس شود؟

به یاد داشته باشید که ماکا یک غذا است و نه یک داروی شیمیایی و اثرگذاری ماکا نیازمند زمان و مصرف مداوم آن است. بیشتر کسانی که ماکا را به‌صورت روزانه مصرف می‌کنند، پس از مصرف کامل این محصول ( هر روز یک ساشه) تأثیر ماکا را بعد از 15 روز حس کرده‌اند. برخی دیگر که ماکا را هرچند وقت یک‌بارمصرف می‌کنند، تأثیر آن را پس از ۳۰ روز گزارش کرده‌اند. پیشنهاد ما این است که ماکا را به‌صورت مداوم و مقدار روزانه‌ ثابت مصرف کنید و به آن زمان کافی بدهید تا تاثیر گذاری آن را حس کنید.

 

ماکا چه تأثیری بر فشارخون دارد؟

ماکا به دلیل تأثیرش برافزایش گردش خون، درواقع می‌تواند موجب کاهش فشارخون شود.

 

 

چه داروهایی را می‌توان همراه با ماکا مصرف کرد؟

هیچ‌گونه مورد منع استفاده از ماکا وجود ندارد. اگر داروهای کاهش فشارخون مصرف می‌کنید، حتماً استفاده از ماکا را امتحان کنید. با مصرف ماکا نیاز کمتری به داروهای کاهش فشارخون خواهید داشت.

 

ماکا را با چه غذاها و نوشیدنی‌هایی می‌توان مخلوط ‌کرد؟

شما می‌توانید پودر ماکا پودرینو را تقریباً با همه غذاها و نوشیدنی ها مخلوط کنید. اما اگر مشکلات گوارشی دارید بهتر است ماکا را با میوه ها مصرف نکنید زیرا ممکن است در هضم آن مشکل ایجاد شود. همچنین از آنجایی که پختن باعث از بین رفتن برخی از مواد مغذی پودر ماکای خام می شود، توصیه می شود از دستور پخت هایی استفاده شود که نیاز به حرارت بیش از ۴۵ درجه ی سانتی گراد نداشته باشد.

 

مصرف ماکا برای افراد مبتلا به دیابت امکان پذیر است؟

ماکا دارای قند بسیار کمی می باشد و برای کسانی که دیابت دارند بی خطر است.

 

آیا پودر ماکا، بدون گلوتن است؟

بله. ماکا کاملا عاری از گلوتن (یکی از پروتئین های موجود در گندم)  و کاملا ارگانیک می باشد.

 

 

 

میزان مناسب مصرف این گیاه و عوارض جانبی

 

مصرف گیاه ماکا برای تمام افرادی که دچار کمبود انرژی و نشاط جنسی شده اند مناسب است. با این حال بهتر است که در مصرف آن دچار زیاده روی نشوید. اگرچه تاکنون نتیجه ی هیچ پژوهشی حاکی از سمی و آسیب رسان بودن این گیاه برای سلامتی نبوده است. متخصصان طب سنتی و عطارها بهتر می توانند در خصوص نحوه و میزان مصرف این گیاه نظر بدهند. مکمل های این گیاه در بازار موجود است. در حالت کلی میزان سفارش شده 300 تا 550 میلی گرم و سه مرتبه در روز است. یعنی معادل 1 تا 1.5 گرم در روز. توجه داشته باشید که مصرف طولانی مدت این گیاه توصیه نمی شود. بهتر است مصرف این گیاه به مدت 3 هفته ادامه داشته و یک هفته قطع شود.

 

سخن پایانی

 

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، ماکا یک غذای فوق العاده و مقوی است که باعث افزایش توان باروری در انسان می‌شود. از ماکا می‌توان در کنار دیگر روش‌های درمان نازایی استفاده کرد و برای دستیابی به نتایج بهتر لازم است که به طور روزانه و منظم برای مدتی مصرف شود.

 

جهت خرید این محصول کلیک کنید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید