۰

بهبود رشد با شیرفندق

شیر فندق، نوشیدنی مغذی برای افرادی است که نسبت به لاکتوز شیر حساسیت دارند یا رژیم‌های گیاهخواری را دنبال می‌کنند. برخلاف تصور، شیر فندق از ترکیب آب و فندق تهیه می‌شود و تمام فواید میوه خام فندق را دارد. گرچه ترکیب شیر فندق الزاما مشابه شیر گاو نیست اما این نوشیدنی ارزش تغذیه ای بالایی برای سلامت بدن دارد. 

 

 

شیر فندق به‌عنوان خوراکی مغذی در رژیم غذایی متعادل و متنوع توصیه می‌شود. فندق همانند دیگر خشکبار انرژی‌زاست و منبع غنی ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها، اسیدهای چرب غیراشباع، فیبرها و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی محسوب می شود. اما مهم ترین فواید مصرف این نوشیدنی به ترتیب زیر است: 

 

بهبود رشد و تشکیل بافت‌ها

از جمله مهم‌ترین مواد معدنی فندق می‌توان به پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و آهن اشاره کرد. تمام این ترکیبات برای تشکیل بافت‌ها، رشد اندام‌ها و عملکردهای حیاتی بدن ضروری هستند. متابولیسم سلول‌ها نیز به این ترکیبات نیاز دارند. البته کلسیم موجود در شیر فندق به‌اندازه شیر دام نیست اما منبع خوبی برای افرادی است که به‌دلایل مختلف نمی‌توانند شیر دام مصرف کنند. 

 

پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی

چربی‌های موجود در خشکبار از نوع اسیدهای چرب غیراشباع به‌خصوص امگا9 هستند. البته در حد کمتری اسیدهای چرب امگا3 نیز وجود دارد. این چربی‌ها برای رشد و عملکرد سیستم عصبی ضروری هستند و در پایین نگه‌داشتن کلسترول بد خون (LDL)، حفظ کلسترول خوب (HDL) و کاهش تری‌گلیسرید نقش دارند. براساس مطالعات، مصرف شیر فندق در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی موثر است. 

 

 

تاخیر در روند پیری

شیر فندق سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های موثر مانند ویتامینE است که مانع از آسیب رادیکال‌های آزاد می‌شود و روند پیری سلول‌ها را به‌تاخیر می‌اندازد. این ترکیبات همچنین به حفظ حالت ارتجاعی عروق خونی نیز کمک می‌کند.

 

محافظت از سیستم عصبی

فندق حاوی آهن و ویتامین‌های گروه B است که برای رشد نورون‌ها و مراقبت از سیستم عصبی ضروری هستند. خوشبختانه می‌توان فندق را از دوران کودکی در برنامه تغذیه گنجاند که برای رشد مغز و سیستم عصبی کودکان بسیار مفید است. 

 

پیشگیری از یبوست 

فندق حاوی فیبرهایی است که در عملکرد مطلوب سیستم گوارش موثر است و با تنظیم حرکات لوله ‌گوارش از بروز مشکلاتی نظیر یبوست پیشگیری می‌کند که حتی برای مبتلایان به یبوست مزمن عالی است. البته نباید در مصرف این نوشیدنی افراط کرد زیرا سطح باکتری‌های روده را تغییر می‌دهد.

 

 

خواص شیر فندق برای پوست و مو

 

  • جوان سازی پوست صورت

  • تقویت و افزایش رشد مو

 

فواید دارویی و درمانی شیر فندق برای بدن

 

سلیاک

شیر فندق گلوتن ندارد و چون حاوی مقادیر بالای مواد مغذی است یکی از بهترین جایگزین ها برای شیر گاو در افراد مبتلا به سلیاک و افرادی است که به گلوتن حساسیت دارند.

 

جنین و زنان باردار

مقادیر بالای فولات موجود در شیر فندق خطر ابتلا به نقایص لوله عصبی جنین در دوران بارداری را کاهش می دهد.

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد مغذی موجود در شیر فندق به تقویت زنان باردار و بهبود رشد جنین کمک می کنند.

 

 

دوران شیردهی

مقادیر بالای مواد مغذی موجود در فندق از ضعف و گرسنگی زنان در دوران شیردهی جلوگیری می کند.

 

کلسترول خون و قلب

مقادیر بالای فیبر موجود در شیر فندق به کاهش کلسترول خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

آنتی اکسیدان های موجود در شیر فندق برای بهبود سلامت قلب مفید هستند.

 

درمان کم خونی

مقادیر بالای ویتامین های B موجود در شیر فندق به افزایش تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و کم خونی یا آنمی را درمان می کنند.

 

سرطان

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در شیر فندق خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان کولون را کاهش می دهند.

 

 

حساسیت به لاکتوز

شیر فندق یکی از بهترین شیر های گیاهی جایگزین شیر گاو در افرادی است که به لاکتوز حساسیت دارند.

 

 عوارض و مضرات شیر فندق

 

آلرژی و حساسیت : اگر به مغز فندق حساسیت داشته باشید ممکن است شیر فندق در شما باعث حساسیت و واکنش های آلرژیک شود.

 

طبع شیر فندق

طبیعت شیر فندق گرم و خشک می باشد. شیر فندق سرشار از ویتامین A، نیاسین، فولات، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، کلسیم، پتاسیم، منگنر، مس، پروتئین، چربی و فیبر و بتا سیتوستولول می باشد.

 

موارد استفاده شیر فندق

شیر فندق را برای تهیه انواع اسموتی، بستنی بدون شیر، میلک شیک، شیر کاکائو، کیک، شیرینی و انواع دسر استفاده می کنند.

 

 

ارزش غذایی شیر فندق (100 میلی لیتر)

 

  • کالری : 29
  • چربی : 1.6 گرم
  • کربوهیدرات : 3 گرم
  • قند : 3 گرم

 

سخن پایانی 

 

شیر فندق سرشار از ویتامین ها و همچنین آنتی اکسیدان، ضد کرم و تجدید کننده های مواد معدنی است. این نوشیدنی بسیار زودهضم است و به بدن ما کلسیم، آهن، منیزیم و اسیدهای چرب غیراشباع می رساند.

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید