۰

آمارانتوس یا تاج خروس چیست؟

شاید برای اولین بار که اسم این گیاه را بشنوید از خود بپرسید آمارانتوس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

فهرست مطالب مقاله آمارانتوس

 

معرفی و تاریخچه آمارانتوس 

آمارانت یا تاج خروس یک گیاه زینتی است که برگ‌های آن دارای فواید بسیار زیادی می‌باشد. تاج خروس از گیاهان گلدار است که دارای ۶۰ گونه متفاوت می‌باشد و حدود ۸۰۰۰ سال است که کشت می‌شود. گل‌های این گیاه به رنگ‌های بنفش، قرمز و زرد است اما بیشتر آنها به شکل صورتی مشاهده می‌شود. آمارانتوس صدها سال پیش توسط آزتک‌ها کشف شد. آزتک ها از این گیاه به عنوان یک غذای عمده و حتی در آیین های مذهبی خود استفاده می کردند.

این گیاه فواید مشترکی با بسیاری از غلات دیگر مانند برنج دارد. آمارانتوس به ‌عنوان یک شبه غلات طبقه‌بندی می‌شود، به این معنی که به طورکلی یک دانه غلات مانند گندم یا جودوسر نیست اما دارای مجموعه‌ای مشابه از مواد مغذی است و به روش‌های مشابه استفاده می‌شود.

 

آمارنتوس چیست؟

 

انواع آمارانتوس چیست؟

آمارانت دارای گونه‌های مختلفی است، برخی از گونه‌های آن زینتی و برخی دیگر برای مصرف خوراکی کشت می‌شوند و از برگ‌ها و بذرهایشان استفاده می‌شود. 

 

آمارانت قرمز: در گواتمالا و مکزیک

آمارانت دم روباهی: در بولیوی، پرو و ​​اکوادور است

آمارانت نازک: در شرق آمریکای شمالی، مکزیک، آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی

پر شاهزاده ولز: در مکزیک رشد می‌کند و در لغت به معنای “گیاه قوی و راست قامت” است

کت جوزف (آمارانتوس سه رنگ) : در مناطق گرمسیری آسیا رشد می‌کند.

 

مواد معدنی و ویتامین های گیاه آمارانتوس

گیاه تاج خروس یک منبع سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، مس، روی، پتاسیم و فسفر است. این مواد معدنی ماهیچه ها و استخوان ها را محکم می کنند، به افزایش انرژی کمک می کنند و برای هزاران فرآیند داخل بدن حیاتی هستند. گیاه تاج خروس همچنین منبع عالی بسیاری از ویتامین های ضروری است. این ویتامین ها به عنوان آنتی اکسیدان، افزایش دهنده سطح انرژی، کنترل هورمون ها عمل می کنند.

 

افزایش انرژی با ماکا (بیشتر بدانید)

 

خواص آمارنتوس

 

طبع تاج خروس

طبیعت تاج خروس سرد و خشک می باشد. تاج خروس سرشار از ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین E، منیزیم، منگنز، آهن، روی، مس، فسفر، سلنیوم، کلسیم، پتاسیم، پروتئین و فیبر است.

 

خواص تاج خروس برای پوست و مو

  • جوان سازی پوست صورت
  • تقویت و افزایش رشد مو
  • درمان ریزش مو

 

حفظ سلامت پوست، مو و ناخن (کلیک کنید)

 

گیاه تاج خروس

 

مهم ترین فواید آمارانتوس برای بدن

 

منبع طبیعی پروتئین

دانه تاج خروس حاوی مقادیر بسیار بالای پروتئین گیاهی است که به عضله سازی در ورزشکاران و بدنساران کمک می کند، برای حمایت از عملکرد صحیح مغز و اعصاب مفید بوده و به عنوان یکی از بهترین منابع غنی پروتئین برای گیاهخواران و افراد وگن شناخته می شود.

 

معده و دستگاه گوارش

فیبر موجود در تاج خروس به بهبود هضم غذا کمک می کند، سو هاضمه را درمان کرده، باعث بهبود عملکرد آنزیم های معده می شود و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. مقادیر بالای فیبر موجود در دانه های تاج خروس به بهبود حرکات روده کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست و بیماری سندروم روده تحریک پذیر مفید است.

 

لاغری و کاهش وزن

مقادیر بسیار بالای فیبر و پروتئین موجود در تاج خروس به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، لیزین موجود در دانه های تاج خروس چربی ها را برای تبدیل انرژی مورد استفاده قرار داده و به این ترتیب به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

 

بیشتر بدانید : کاهش وزن با بلوبری

گیاه تاج خروس برای چی خوبه

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C موجود در دانه های تاج خروس با افزایش تعداد کلبول های سفید خون، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری مزمن و عفونت را کاهش می دهد.

 

فشار خون و قند خون

محتوای پتاسیم موجود در تاج خروس به کاهش تنش و استرس بر روی عروق خونی کمک کرده و فشار خون بالا را درمان می کند. همچنین برخی تحقیقات نشان می دهد که منگنز موجود در تاج خروس به کاهش سطح قند خون در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

 

دیگر خواص این گیاه :

  • افزایش متابولیسم
  • بهبود سرفه و آنفولانزا
  • بهبود عملکرد قلب و عروق
  • تقویت سیستم ایمنی
  • تنظیم فشار خون
  • کاهش درد مفاصل و درمان سیاتیک
  • و کمک به لاغری

 

دمنوش آمارانتوس

 

عوارض و مضرات تاج خروس

 

آلرژی و حساسیت

تاکنون گزارشی از عوارض جانبی تاج خروس منتشر نشده اما گفته می شود که برخی افراد ممکن است با خوردن آن دچار آلرژی و حساسیت شوند. توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی قبل از مصرف تاج خروس با پزشک خود مشورت کنند.

 

هیپوگلیسمی

دانه های تاج خروس به کاهش سطح انسولین خون کمک می کنند و همین می تواند باعث هیپوگلیسمی در برخی افراد شود.

 

دمنوش قاشقی آمارانتوس یا تاج خروس

دمنوش قاشقی تاج خروس حکیم سرا برای اولین بار در ایران بصورت قاشقی و از نشاسته ذرت تولید شده است. از مزایای آن می توان به سازگار بودن با محیط زیست و قابل تجزیه در طبیعت اشاره نمود و همچنین در زمان مصرف شما نیازی به قاشق جهت به هم زدن ندارید.

 

جهت تهیه دمنوش قاشقی آمارانتوس کلیک کنید

 

گیاه تاج خروس برای چی خوبه؟

 

سخن آخر

در مقاله آمارانتوس چیست آموختیم که این ماده مغذی و بدون گلوتن است و حاوی مقدار زیادی فیبر، پروتئین و ریزمغذی می‌باشد. همچنین خواص فراوانی از جمله کاهش التهاب، کاهش سطح کلسترول و کمک به کاهش وزن دارد و همین امر، آن را به یک مکمل عالی برای رژیم غذایی تبدیل می‌کند.

شبنم گفت:
برای درمان سرماخوردگی مناسبه ؟
    پودرینو گفت:
    بله کاملا مناسبه!
    پودرینو گفت:
    بله کاملا مناسبه!
سهیلا گفت:
برای درمان جوش پوستی هم توصیه میشه؟
    پودرینو گفت:
    این گیاه برای جوانسازی پوست مناسب هستش!

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید