۰

پودر تارتار چیست ؟

پودر کِرِم تارتار اسیدی خوراکی به شکل پودری سفید رنگ است. علت این که به جای پودر به آن کرم گفته می شود هنوز مشخص نیست ولی این محصول ارزنده در دنیای آشپزی و شیرینی‌پزی همیشه با همین نام استفاده شده است.

 

 

پودر تارتار (Potassium bitartrate) چیست ؟

پودر تارتار که در علم شیمی، تارتاریت پتاسیم هیدروژن ( potassium hydrogen tartrate) نامیده می شود، پودری سفید رنگ، لطیف، بدون بو و جزو اسیدهای خوراکی است. پودر تارتار محصولی کاملا طبیعی است که با انجام فعل و انفعالاتی روی میوه انگور به دست می‌آید. 

پودر تارتار قدمتی هفت هزار ساله دارد. در قدیم برای تهیه این ماده، رسوبات و مواد ته نشین شده در بشکه های شراب را جمع آوری و در طی روندی تمیز می کردند. با نگهداری این مواد در ظرف های مخصوص، پودر تارتار از رسوبات جدا شده و بعد جمع آوری و آماده استفاده می شد. امروزه به صورت صنعتی تولید می شود و در طی روندی اسید تارتاریک را با استفاده از هیدروکسید پتاسیم به پودر تارتار تبدیل می کنند.  فرآوری پودر تارتار بصورت کارخانه ای در سال 1769 میلادی توسط شیمیدانی سوئدی طراحی شد.

این پودر امروزه در شیرینی پزی، کیک پزی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ترکیبات پودر تارتار

تارتار حاوی 2 درصد سدیم، 20 درصد کربوهیدرات، 20 درصد آهن و 48 درصد پتاسیم و مقداری منیزیم می باشد. همچنین مجموع کالری موجود در 100 گرم پودر تارتار برابر 285 است.

 

موارد مصرف پودر تارتار

1-دارای خواص ضد خشکی، ضد انقباض، حجم دهی، افزایش دهنده کیفیت پخت، ضخیم سازی و ضد کریستالیزه می باشد و به همین سبب می تواند بهترین گزینه در ساخت این دسرها و برای فرم گیری خامه، پف کردن کیک، پخت نان و… باشد.

2-همچنین این پودر برای پخت نان در نانوایی نیز بسیار مفید و بی ضرر است.

3-جالب است بدانید که پودر تارتار باعث کاهش تغییر رنگ در سبزیجات پخته شده نیز می شود.

4-می تواند جایگزینی مناسب برای نمک در ترکیب با کلرید پتاسیم باشد.

5-استفاده از این پودر محدود به آشپزی و کیک پزی نمی باشد و در زمانی که با هیدروژن پراکسید مخلوط شود، می تواند به راحتی انواع زنگ زدگی را تمیز کند.

6-شیرینی را خوشمزه تر می کند.

7-سبب انسجام بافت و پف کردن کیک می شود.

8-به پایدار کردن و مقاوم تر شدن سفیده تخم مرغ در برابر حرارت کمک می کند، مثلا شیرینی مرنگ داخل فر بدون آب شدن سفیده تخم مرغ، پخته می شود.

 

 

9-پودر تارتار زمان فرم گرفتن سفیده را طولانی تر می کند که در نتیجه آن هرچه سفیده بیشتر زده شود هوای بیشتری وارد سفیده شده و در نتیجه سفیده مستحکم تر می شود.

10-خاصیت ضد کریستالیزه پودر تارتار از شکرک زدن جلوگیری می کند به همین سبب در تهیه شربت بسیار مؤثر واقع گردد.

11-پودر تارتار در شربت کار جوهر لیمو را می کند و اضافه کردن پودر تارتار به عنوان عامل اسیدی ، مانع به هم پیوستن مولکول های شکر شده و از شکرک زدن شکر جلوگیری می کند.

12-شیرینی با پودر تارتار بیشتر پف می کند و لطیف تر می شود.

13-به براق شدن و حفظ سفیدی سفیده تخم مرغ کمک می کند.

 

جایگزین پودر تارتار

از آنجا که آبلیمو نیز خاصیت اسیدی دارد، بهترین جایگزین پودر تارتار محسوب می شود.

اگر به پودر تارتار دسترسی ندارید می توانید به ازای هر سفیده تخم مرغ، نصف قاشق چایخوری آبلیمو جایگزین آن کنید.

برای شربت ها و کیک ها همان مقدار از پودر تارتار که ذکر شده را با آبلیمو جایگزین کنید.

 

 

آیا می توان پودر تارتار را جایگزین بکینگ پودر کرد؟

اگر در خانه بیکینگ پودر ندارید مخلوط جوش شیرین و پودر تارتار جایگزین خوبی برای آن است. کافی است یک دوم قاشق چایخوری پودر پودر تارتار را با یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین ترکیب کنید. این مخلوط معادل یک قاشق چایخوری بیکینگ پودر است. توجه کنید که برای پف کردن کیک علاوه بر پودر تارتار به جوش شیرین هم نیاز است. زیرا اسید تارتاریک موجود در پودر تارتار به فعالسازی بیشتر جوش شیرین کمک می کند. این اسید با جوش شیرین ترکیب می شود و در اثر حرارت گاز کربن دی اکسید تولید می کند که عامل پف کردن کیک هاست.

 

روش نگهداری

پودر تارتار باید دور از رطوبت، گرما و نور در جای خشک و خنک و در ظرف دربسته نگهداری شود.

ظرف شیشه ای با در سفت و کیپ برای نگهداری این ماده بسیار مناسب است.

 

احتیاط

چون تارتار نوعی اسید است، نباید با چشم در تماس باشد، پس حتما ظرف آن را دور از دسترس کودکان نگه دارید.

 

فواید 

پودر تارتار علاوه بر استفاده در شیرینی پزی، فواید درمانی بسیاری دارد.

 

 

درمان درد مفاصل

پودر تارتار با داشتن منیزیم برای درمان درد مفاصل بسیار مفید است. 2  قاشق سوپ خوری پودر پودر تارتار و 3 قاشق سوپ خوری نمک را داخل وان بریزید و مدت 30 تا 40 دقیقه در آن بنشینید. این کار یک یا دو بار در روز انجام دهید.

 

 

موثر در ترک سیگار

پودر تارتار به عنوان محصولی فرعی از مشروبات ، سبب دفع نیکوتین می شود. اگر به دنبال راه حل ارزان و آسان برای ترک سیگار هستید پودر تارتار برای ترک سیگار بهترین گزینه است. هم چنین به کوتاه شدن زمان ترک سیگار نیز کمک می کند. ترکیب آن با آب پرتقال، روند ترک سیگار  را تسریع می کند. زیرا پرتقال حاوی ویتامین c است و به دفع نیکوتین کمک می کند. برای ترکیب آب پرتقال و کرم تارتار برای ترک سیگار کافی است یک لیوان آب پرتقال را با نصف قاشق چایخوری پودر تارتار مخلوط کنید و هر شب به مدت یک ماه میل کنید.

تنظیم فشار خون

کاهش پتاسیم در بدن سبب بالا رفتن فشار خون می شود. پودر تارتار برای کاهش فشار خون بهترین گزینه است. هر 100 گرم پودر پودر تارتار مانند 16.500 میلی گرم پتاسیم عمل می کند. لذا یک قاشق چای خوری پودر پودر تارتار در یک لیوان آب سبب کاهش فشار خون می شود. اگر به دنبال کاهش فشار خون هستید، کافی است قبل از خواب آن را بنوشید.

رفع جوش صورت

خاصیت اسیدی پودر تارتار باعث تمیزی صورت می شود. اگرچه نباید این پودر را مستقیم روی صورت ماسک کرد، اما یک قاشق چای خوری پودر تارتار را با آب یا آب پرتقال ترکیب کنید و روزانه مصرف کنید. این ماسک باعث از بین رفتن باکتری هایی که باعث جوش شده می شود و مسمومیت های سیستم بدن را رفع می کند.

 

 

 

درمان عفونت ادرار

پودر تارتار برای درمان عفونت ادرار مناسب است. ph ادرار را تغییر می دهد و باکتری ها را از بین می برد. یک فنجان آب گرم را 5/1 قاشق چایخوری پودر تارتار مخلوط کنید، مقداری لیمو به آن اضافه کنید و روزانه از آن استفاده کنید.

بهبود درد آرتروز

یکی از عوامل دردهای استخوانی یا به عبارت دیگر التهابات مفاصل (آرتروز) کمبود منیزیم است. در هر ۱۰۰ گرم پودر تارتار ۲ میلی گرم منیزیم وجود دارد، به همین دلیل به درمان آرتروز کمک می کند. توصیه می شود مقدار ۲ قاشق غذاخوری پودر تارتار را با ۳ قاشق غذاخوری نمک سولفات منیزیم مخلوط کرده و در وان حمام خود بریزید. روزانه ۳۰ الی ۴۰ دقیقه در این ترکیب معجزه آسا استراحت کنید و اثر آن را بر دردهای مفاصل را احساس کنید.

موثر در کاهش وزن

یرخی از پودر تارتار برای لاغری استفاده می کنند. بدین صورت که با مصرف پودر تارتار در رژیم کتوژنیک به کاهش وزن کمک می کنند. دستور های غذایی زیادی برای استفاده از پودر تارتار برای لاغری وجود دارد.

 

مواد اولیه کوکی شکلاتی با کرم تارتار در رژیم کتوژنیک

¼  قاشق چای خوری پودر تارتار

۲ عدد تخم مرغ

¾  فنجان روغن نارگیل

۲ فنجان آرد بادام

۲ قاشق غذا خوری پودر کاکائو بدون شکر

¾  فنجان استویا

½  قاشق چای خوری سودا

½  قاشق چای خوری نمک

۱ قاشق چای خوری عصاره وانیل

نمک دریایی

 

 

طرز تهیه

فر را به دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد برسانید. دو عدد کاغذ روغنی در سینی پخت قرار دهید. در یک کاسه، تخم مرغ، عصاره وانیل و روغن نارگیل را اضافه کنید و با همزن هم بزنید.پودر تارتار، نمک، سودا، پودر کاکائو و استویا را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. آرد بادام را اضافه کنید و همه را با هم ترکیب کنید. یک قاشق از این خمیر را بردارید و روی سینی پخت بگذارید. آن را به آرامی فشار دهید. کوکی های خود را با فاصله بچینید زیرا وقتی پخته می شوند، حجیم می شوند. نمک دریا را روی آن ها بریزید و حدود ۱۵ دقیقه آن ها را بپزید. سینی پخت را بیرون بیاورید و آن را کاملا خنک کنید. کاغذ روغنی را با دقت جدا کنید و از کوکی های شکلاتی خوشمزه، ترد و تازه لذت ببرید.

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید