مجله پودرینو | شما هم می توانید برای خودتان یک کارشناس تغذیه باشید

معجزه رَزبِری برای پوست و سلامتی

رزبری چیست؟

رزبری گیاهی چندساله با ساقه چوبین و عضوی از خانواده پرجمعیت رزهاست. رزبری با شکل  و رنگ گیرا و طعمی یگانه و البته فواید فوق العاده یکی از پرمصرف­ترین میوه­ها در سرتاسر دنیاست. 
آنچه رزبری را از بیشتر میوه ­ها متمایز می­کند، ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن (ORAC) است. اوراک آزمونی است برای اندازه گیری مقدار آنتی­ اکسیدان مواد غذایی گوناگون. بنابراین واحدهای ORAC ظرفیت آنتی‌اکسیدان موادغذایی را نشان می­دهند و هرچه این عدد برای یک ماده‌غذایی بالاتر باشد بهتر است و آن ماده غذایی به پایین آوردن خطر التهاب، سرطان، پیری و بیماری کمک می‌کند.

 

مصرف مداوم این میوه باعث بهبود سلامتی، افزایش انرژی، کاهش وزن شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابتی را کاهش می‌دهد. همچنین ممکن است بسته به عضله درگیر، باعث انقباض یا شل شدن عضلات شود. این میوه ویتامین C بیشتری از پرتقال دارد و همچنین دارای فیبر بالا و کالری بسیار کم، سرشار از ویتامین A، پتاسیم و کلسیم است.

 

و اما دلایل دیگر ...


پیکار با سرطان


بر اساس تحقیقات موسسه امریکایی پژوهش درباره سرطان، رزبری منبعی سرشار از الاژیک اسید است که و الاژیک اسید توانایی پیشگیری از سرطان­های گوناگون، از جمله سرطان پوست، ریه، مری، کبد و پستان را از خود نشان داده است. الاژیک اسید چندین روش مبارزه با سرطان را همگام با هم بکار می­اندازد. مثل آنتی­اکسیدان عمل می­کند، عوامل ویژه سرطان­زا را غیرفعال می­کند و تولید سلول­های سرطانی خاصی را به تعویق می­اندازد.بر اساس پژوهش­های انجام شده رَزبِری در درمان سرطان­های شکم و رودۀ بزرگ نقش کمی دارد، اما به­ طور موثری از رشد و گسترش سلول­های سرطانی در سرطان دهانۀ رحم پیشگیری می کنند.در واقع، رَزبِری نسبت به بلوبری و توت فرنگی که عموما بهترین میوه­ها برای پیشگیری از سرطان شناخته می­شوند، 40 درصد آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

 


حفظ سلامتی قلب


رَزبِری با مقادیر بالای فیبر به حفظ سلامتی قلب کمک می­کند. یک پیمانه رَزبِری حاوی 8 گرم فیبر است. دلیل دیگر مفید بودن رَزبِری برای قلب وجود آنتوسیانین هاست. انواع تمشک­ها و توت ها از معدود مواد غذایی­ای هستند که هم پوست و هم گوشت آنها حاوی آنتوسیانین است.
تحقیقات نشان می دهد 0.2 میلی­گرم آنتوسیانین در روز بطور قابل توجهی خطر بیماری قلبی را در زنان سنین پس از یائسگی کاهش می­دهد. ترکیبات آنتوسیانین نقشی مهم در کاهش فساد اکسایشی و التهابات مرتبط با بیماری قلبی ایفا می­کنند. در واقع، رَزبِری حاوی پُلی­فِنل­هایی دارای قابلیت کنش و واکنش با بافت زنده است که به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می­کند.


افزایش باروری و بهبود سلامتی جنسی 


مقادیر بالای آنتی­اکسیدان­های موجود در رَزبِری اسپرم را از آسیب­های اکسایشی محافظت می­کند. ویتامین C و منیزیوم میوه هم باروری آقایان  و تولید تستوسترون را به طور قابل توجهی افزایش میدهد.رَزبِری به دلیل ویژگی­های افزایندۀ باروری، می­تواند خوراکی مطلوب و کامل وقت خواب شما باشد. همچنین آنتی­ اکسیدان­ها پس از به وجود آمدن جنین در حفاظت از آن نقش دارند و از خطر سقط جنین می­کاهند.


کمک به درمان دیابت


ریزمغذی­های دیگر موجود در رَزبِری  با همکاری هورمون­های ویژه­ای در بدن تعادل انسولین و قند خون بدن را بهبود می­دهند و در نتیجه قرار دادن آن در رژیم غذایی افراد چاقی که مبتلا به دیابت نوع دو موجب بهتر شدن شرایط می گردد.


کمک به کاهش وزن


کمک به کاهش وزن به فیبر و منگنز موجود در رَزبِری نسبت داده می­شود. فیبر چنان که گفتیم شما را برای مدتی طولانی تر سیر نگاه می­دارد و جلوی پرخوری شما را گیرد. در واقع فیبر موجود در یک وعده رَزبِری بیشتر از یک پرس سبوس یا بلغور جو دو سر است. منگنز سوخت و سازتان را افزایش می­دهد و چربی­سوزی را سرعت می­دهد.
رَزبِری بسیار کم کالری است و چربی هم ندارد و گزینۀ سالمی برای افزودن به رژیم غذایی شما برای کاهش وزن است. هم­چنین شاخص گلیسمی رَزبِری پایین است و مواد غذایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند تاثیر مختصری روی قند خون دارند و بنابراین مصرف آنها موجب بالا رفتن ناگهانی قند خونتان نمی­شود.رَزبِری حاوی ترکیب دیگری به نام رسوراترول است که چربی مضر بدن را به چربی مفید تبدیل می­کند و در سوزاندن کالری­های مصرفی هم موثر است.

 


رَزبری و مو


رَزبِری فولات هم زیاد دارد. فولات به تولید گلبول­های قرمز سالم کمک می­کند که به تمام سلول­های بدن اکسیژن می رسانند. این اکسیژن­رسانی برای فولیکول­های مو هم حیاتی است، چون به جریان خون مناسب و اکسیژن برای رشد مطلوب نیازمندند. هم­چنین، محتوای منیزیوم و سیلیکون رَزبِری کیفیت مو را بهتر می­کند. سیلیکون ظرف چند هفته تارهای مو را ضخیم تر می­کند و احتمال دارد در سریع تر شدن رشد مو هم نقش داشته باشد.

 

افزایش سلامتی بینایی

افزایش ایمنی بدن


ویژگی های ضد التهابی


بهبود حافظه


بهبود گوارش


کمک به درمان اگزما


یاری رسانی سلامت زنان


ارتقای سلامت بافت ها و رگ های خونی

 

و هزاران خواص دیگر ...

حال به بررسی پودر رَزبری به عنوان جایگزین میوه اش میپردازیم !

 

رزبری به عنوان منبع غنی از فیبر شناخته می شود. یک فنجان (۱۲۳ گرم) رزبری دارای ترکیبات زیر است :

 

  • کالری:۶۴
  • فیبر: ۸ گرم
  • ویتامین C: 58% از میزان مصرف توصیه شده روزانه
  • ویتامین K: 12% از میزان مصرف توصیه شده روزانه
  • منگنز: ۴۱% از میزان مصرف توصیه شده روزانه

 

پودر رزبری یک مکمل غذایی است که شما میتوانید به جای رزبری تازه از آن استفاده نمایید. تنها یک قاشق غذا خوری (حدود ۳ گرم) پودر رزبری از نظر ارزش غذایی معادل حدود 90 گرم رزبری تازه است.

 

 

نحوه مصرف :

 

یک قاشق چای خوری پودر رزبری را در 250 میلی لیتر آب حل کرده و میل نمایید. همچنین میتوانید از پودر رزبری در تهیه انواع اسموتی، نوشیدنی، ماست، دسر، کیک و … استفاده نمایید.

 

سخن پایانی 

 

رَزبِری یکی از مواد خوراکی­ای است که ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن بالایی دارد. عدد اوراک رزبری در هر صد گرم (حدود یک پیمانه)  6058 است. فقط همین دلیل کافیست تا رَزبِری را در بشقاب غذایی روزانه­ تان بنشانید.

 

 

 

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش